Vaxförseglade flaskor.

Jag har som plan att lagra en eller några av mina flaskor med Red Dog Stout i 20 år.
Då är det en bra idé att vaxförsegla flaskorna så att absolut ingenting kan ta sig vare sig in eller ut. Hannes har skrivit ett jättebra inlägg om detta och jag följde hans recept på vax till punkt och pricka.

2013-10-05 10.00.23-1

Jag hade ingen aning hur mkt ”råvara” som räcker till hur många flaskor dock så jag drog till med 4 limstavar och 8 st kritor. Det var inte så noga att det skulle räcka till precis alla flaskor då jag bara tänkte långlagra några stycken. Med facit i hand så räckte detta till 18 flaskor. Hade gått att försegla några flaskor till men orkade inte krångla.

Jag värmde upp limmet och vaxet på plattan och hällde sedan ner lösningen i ett ganska litet och smalt glas och doppade sedan flaskorna i den och ställde dom sedan upp. Märkte inga problem med att plast skulle smälta av värmen eller dyl. Ett tips är att verkligen röra försiktigt när man värmer upp allting. Jag fick några bubblor här och där som kom fram efter att vaxet åkt på flaskan så då blev några flaskor som fick små ”hål” i vaxet. Inget som jag tror kommer påverka funktionen men det är finare om det är helt slätt tycker jag.

2013-10-05 10.24.03-1

Såhär blev det att se ut. En annan sak som kan vara värd att tänka på är att jag antog att eftersom limstavarna var svarta så skulle vaxlösningen bli helt svart men tydligen så har det betydelse vad man anväder för färg på vaxet så mitt blev en väldigt mörk grön färg. Inget som spelar någon större roll men är du petig så gör som Hannes o ta bara de mörkaste kritorna till vaxet.

Jag kommer förmodligen att öppna en av de vaxade flaskorna inom några månader eller så bara för att se hur vaxet är och hur jobbigt det är att få av det och öppna flaskorna osv.

En annan sak att tänka på är att det är ett rent helvete att få bort vaxet ur kastrullen osv. Så ett tips är att kanske köpa en liten kastrull o bara använda till detta så sparar du dig en hel del rengöringsarbete. 🙂

4 svar till “Vaxförseglade flaskor.

    • Det stelnade ganska snabbt ja men kändes inte som att det stelnade så snabbt att det blev ohållbart. Jag fick en idé om att man skulle kunna ha allt i ett glas och värma det i ugnen istället för på plattan. Då kan du använda en vante o ställa in i ugnen igen om det börjar bli för tjockt 🙂

Lämna en kommentar