Utrustning inför helmalt

Jag tänkte göra en lista på all utrustning som jag behöver införskaffa innan jag kan börja brygga helmaltsöl(är det ett ord?) o vad det kommer kosta mig.

Just nu så ser det ut som att i månadsskiftet så blir det till att köpa en gitarrförstärkare(kempern) o då kommer det inte finnas så mkt pengar över till öl tyvärr.
Om jag inte lyckas sälja av något skräp jag har här hemma då.

Först o främst så lär jag ha en brygg gryta, en sådan har dom i rostfritt stål och som rymmer 29l på Malt Magnus och denna kostar 2286;-
Lite tillbehör till den: Isolering för att få upp och hålla temperaturen snabbare/bättre 249;-, Falskbotten med sil 645;- o mäskslev 39;-

Jag behöver en stor kittel som jag kan värma lakvatten och dyl i, finns 30l kittel med tapp på biltema för 399;-

En vörtkylare behöver jag också, om jag köper en sådan kommer den kosta ca 1000;- men jag håller på o undersöker om jag kanske kan få brorsan o hjälpa mig att göra en egen istället. Då blir det billigare men vet ej exakt va det skulle bli att kosta.

Jag har planerat att köpa färdigkrossad malt så jag kommer inte behöva något maltkross lr dyl.

Funderar eventuellt på om man skulle ja investerat i en bra/bättre termometer också men ja tror att ja klarar mig ett tag till med den jag har.

Så allt som allt så skulle detta hamna på 3618;- + kostnaden för en vörtkylare som jag inte vet än.

Om jag inte glömt något då?:)

Det låter ju inte helt tokigt. Lite synd bara att jag ”måste” köpa den där förstärkaren nu bara, annars hade jag bara kunnat handla grejer o börja köra på en gång.

Men det får nog vänta en månad tills nästa löning:/

4 svar till “Utrustning inför helmalt

  1. Kör på Lead 100 och en MT-2. Så har du pengar över.

    Spontant så undrar jag om den där isoleringen är värd 249:- ett liggunderlag kostar inte mycket. Kanske det skiljer mycket men jag är tveksam.
    Vörtkylare kan du göra själv och spara in en del. Min gick på drygt 250:- men då hade jag lite trädgårdsslang sedan tidigare. Det som kan kosta lite är kopplingen till kökskranen om du skall koppla in den där. De dyra Hozelock (eller vad det nu heter) ligger runt 150:- men det går att hitta billigare varianter. Mitt bygge finns dokumenterat på min blog.

    Du har inte funderat på BIAB? Då räcker det med ett kärl och en BIAB-påse. Jag tycker det verkar smidigare och framförallt billigare att komma igång. Nackdelen är ju att det tar en del volym i grytan så det blir mindre öl i slutändan. Men om mina beräkningar stämmer så kommer jag med min BIAB med lite lakning ändå få ner runt 18l i jäskärlet.

    • Hehe, kempern är lite mer mångsidg o de e ju det jag vill åt.

      Isoleringen är säkert inte värt det, men ja e lite lat…

      Biab är definitivt billigare men ja tycker det verkar lite begränsande. Blir svårt att ha sena tillägg med specialmalt sen tycker ja de verkar gå att laka på ett bättre sätt när man inte kör biab. Med insatsen kan ja dessutom köra humlekoket i samma utan krångel osv. Nu vet jag inte om det är så men det är min uppfattning. Vörtkylare ska ja definitivt försöka fixa billigare, du hade en väldigt bra guide på din blogg om din. Är något liknandr ja siktar på fast förmodligen 10m istället för 5.

  2. Snackade lite med min kollega idag om dina tankar, och det han reagerade på var att du tänkt köra färdigkrossat. Ska du ändå dumpa så pass mycket pengar på att köra helmalt, så tyckte han att du absolut skulle prova krossa själv också. Han påstog att färdigkrossad lätt känns ”ofräsch” och det faktiskt blir stor skillnad om du krossar själv.

    Men men, smakar det kostar det! 🙂

    • Det har han nog alldeles rätt i o det förstår ju jag också att det e bättre o mkt fräschare o krossa själv.
      Men jag vill inte ta på mig alldeles för mycket direkt, tänkte att jag skulle börja med att bekanta mig med själva processen och hur helmalt fungerar osv.
      Sen verkar ju inte mitt intresse svalna direkt så då kommer jag ju vid något tillfälle självklart o vilja börja krossa själv. Men det blir lite senare som sagt:)

Kommentera

