Pastöriserar honung!

image

Stoppade in honungen i ugnen o satt den på ca 70 grader o sen låter jag den stå….ett tag:)

Honungen ska hålla 63 grader i 30 min för att bli pastöriserad.
Locket lämnar jag på så att alla härliga smak o aromämnen inte kan smita sin kos:)

På bryggdagen så behöver jag bara tänka på att värma honungen lite så den är lättare att hälla.

4 svar till “Pastöriserar honung!

  1. Ja tänkte ha i honungen direkt efter koket så man inte kokar bort en massa smak.

    Blir lite krångligt dock, de blir nog o ta bort humlen först, sterilisera kylarn o sedan ha i honungen, röra runt o sedan börja kyla vörten på en gång.

    Antingen det lr direkt i jäskärlet. Kanske är enklare det iofs…:)

    • Ja, det var precis det jag satt och funderade på, i jäskärlet borde väl vara smidigast, men vet inte om det är någon nackdel med att jästen tar det sockret först och sedan är lite slö när malten skall tas hand om.. Jäsning är något jag behöver lära mig mer om. Skall bli kul att se hur det går iallfall

      • Jadu, bra funderingar. Från det jag lyckats läsa mig till verkar det jäsa normalt om man inte har enorma mängder honung iaf. Ska bara ha i en 375g så de borde inte spela roll. Jag kommer dessutom göra en ordentligt förkultur vilket jag egentligen inte behöver för en sån här öl så med jäsningen känner jag mig ganska säker på att de borde va nemas problemas. Ja de ska bli riktigt spännande o se hur det går:)

Kommentera

