Resultaten från omröstningen!

Här har ni resultatet från omröstningen!

Det kom in totalt 32 röster och vann gjorde belgaren The Pious New World, så nästa ”stora” bryggning blir det den. Dock som jag skrivit tidigare så kommer det inte bli nästa öl jag gör tyvärr, jag måste få ordning på min process och mitt utbyte. Så jag ska göra lite enklare och billigare öl under tiden tills jag får dom teoretiskt resultat jag vill ha.

Därför ska jag göra lite ändringar nästa bryggning, istället för att använda insatssilen som jag använt tidigare så ska jag köpa ett distansgaller, en biab-påse och ett durkslag med ljusterbara ”armar” lr vad man säger.

Vad detta innebär är att istället för att ”laka” mäsken som förut så ska jag göra på följande sätt.

Först så värmer jag vattnet osv som förut men trär den stora biab(brew-in-a-bag) påsen över elgrytan sedan häller jag i malten i påsen som är i vattnet, vid rätt temperatur så mäskar jag precis som förut. När mäsken är klar dock så blir det lite annorlunda.

Det första jag gör då är att lyfta upp påsen ur grytan, sätta durkslaget över grytan och lägga påsen i den så att det får droppa ur. Sedan så ska jag klämma på påsen för att få ur lite mera vört. Sedan kommer jag fortfarande ha lakvatten som jag sätter ner påsen i och rör runt malten ordentligt i ca 15min sedan gör jag samma med den, droppa och klämma ur vörten ur påsen.

Sen så fyller jag på grytan med ”lakvattnet” som nu också är vört och då har vi den färdiga kokvolymen. Jag räknar med att få betydligt högre utbyte av denna metod än den som jag använt tidigare. Sen kommer säkert andra saker o bli annorlunda men det får vi ta då. Huvudsaken är att jag får bra utbyte så kan man lösa resten sen.

Eftersom jag inte ska använda insatssilen till humlingen heller då det kokade över hela tiden så tänkte jag använda små humlekokpåsar till detta som jag knyter fast i handtaget på grytan så att jag enkelt bara kan lyfta ur dom när humlingen är klar.

Så nu jävlar! Nästa gång då ska fan ölen få bra utbyte! 😛

Kommentera

