Nästa öl, belgare o amerikaner.

Det lutar som sagt mot att brygga en belgisk blond smaksatt med jordgubbar till nästa öl, ja funderar dock på hur jag ska få den att bli så kostnadseffektiv som möjligt.

Malten är inte så dyr så den blir nog oförändrad humlen är tettnang och cascade o ingen av dessa har jag hemma tyvärr. Men cascade har jag flera alternativ till typ amarillo, chinook, centennial nästan vilken som helst av dom funkar. Tettnang är det lite värre med dock. Jag kom dock på nu att jag har lite crystal humle som kanske borde funka att byta ut den mot. Som jäst tänkte jag använda Dennys jäst. Så de enda jag behöver köpa mer eller mindre då är malt o jordgubbar 🙂

Då är det nästan så att frakten blir mer än ingredienserna dock så kanske jag skulle beställa till 2 bryggder. Frågan är då om jag ska ge mig på den där westvleteren 12 klonen eller om jag ska göra en waldo lake amber ale… Ja har ju gjort många större öl på sistone så de vore ju kanske på sin plats med en mindre. Å andra sidan har ja ju lovat o göra belgaren när ja fått ordning på min process o senast så gick det ju riktigt bra.

Det tåls att fundera lite på.

Kommentera

