Extremt ölnörderi!

Jag surfade runt på nätet häromdan och läste nånstans att någon hade kommit fram till att den optimala mäsktemperaturen var 67 grader, idag började jag fundera o tänkte att jag skulle leta reda på källan.

Den är här: Länk

Det är alltså Greg Doss från Wyeast som gjort en väldigt omfattande undersökning/experiment som resulterade i att man får maximal förjäsbarhet när man mäskar vid 67 grader i 75 minuter. Så detta ska jag testa med ölen jag ska brygga imorgon(förhoppningsvis).

Jag börjar bli osäker på om jag ska jäsa nere i förrådet dock, för jag vet inte hur lågt temperaturen sjunker på natten, vill ju inte att det ska bli för kallt o att hela satsen blir förstörd…har inte tid att undersöka det tills imorgon heller. Får se vad jag bestämmer mig för.

Kommentera

