Vattenljustering.

Jag har ju börjat fördjupa mig lite i vatten-behandling/ljustering o har kommit fram till att jag ska tillsätta 1g Kalciumsulfat till vattnet för morgondagens bryggd. Detta dels för att få lite mer kalcium då kalcium nivåerna i mitt vatten är på gränsen till förlite.

Sen märkte jag också att eftersom det är en ipa jag ska göra så vill man ha en högre halt av sulfat gentemot klorid i vattnet då det främjar smaken av humle/beska. Ifall man har högre halt av klorid o vice versa så främjar det maltsmaken istället. Otroligt intressant.

Men detta är bara början. Än sålänge så tillförlitar jag mig på att pH-bufferten håller mäsken pH i schack under bryggningen. Det är väl något som ska tas tag i framöver. Dels att få rätt pH i mäsken utan buffert och sedan hur det här med resideal alkalinitet(säger man så?) påverkar hur bra ölet bil beroende på vad för sorts öl man brygger. Som tur är verkar mitt vatten ha ett riktigt medelvärde när det gäller detta så det kommer ju inte bli katastrof i vilket fall. Men kan man påverkar detta så det blir bättre så bör man ju naturligtvis göra det. 🙂

Kommentera

