Första provet på Eclipse IPAn

Imorse tog jag det första provet på den svarta IPAn jag bryggde i fredags. Efter knappt 2 dygn har den jäst ner från 1.082 till 1.030 det är väldigt fort. Nu ser det ut som att jäsningen lugnat ner sig lite dock så nu ska jag vänta några dagar lr en vecka o se vad den ligger på. Tålamod Aron, tålamod. Något jag försöker lära mig när det gäller det här med att brygga öl, jag vill ju bara att det ska bli klart. Men ta det lugnt o vänta så kommer du bli rikligt belönad.

Jag smakade på provet också förstås, jävlar va god den kommer bli den här ölen alltså. Redan nu känns det som att det här receptet kommer bli något av en återkommande bryggning, just nu vet jag inte ens hur jag skulle kunna förbättra den till nästa gång heller. Rent receptmässigt då. Tekniskt sett kan man alltid bli bättre.
Hoppas som sagt att den jäser ut snabbt nog så jag kan premiära den på nyår. Det kommer bli ett jävla GOTT nytt år iår det är en sak som är säker. 🙂

Kommentera

