Lite tankar kring jäst.

Vad ska man använda för jäst? Den eviga frågan. Jag har använt wlp001(california ale) och wyeast 1450(Dennys favourite 50) med goda resultat. Dock på senare tid har jag gett mig på wlp007(dry english ale) o den har fungerat mindre bra. Väldigt ofta har ölen inte jäst ut ordentligt med denna jäst. Vad detta beror på vet jag inte men resultatet talar ett tydligt språk så jag ska gå tillbaka till wlp001 lr wyeast 1056(samma) för alla ljusa öl o köra 1450 för alla mörkare öl, eventuellt testa någon annan engelsk jäst till någon mörkare öl och naturligtvis nån belgisk monsterjäst när det väl blir dags för det.

Annars så blir det de gamla trotjänarna som sagt som jag verkar kunna räkna med att dom levererar när det behövs.

Tur för mig att jag har två flaskor med 1450 undansparad redan så ja bara behöver köpa 1056:)

Kommentera

