Dags att uppgradera utrustningen igen.

Efter lite funderande har jag kommit fram till att jag ”behöver” införskaffa lite mer utrustning nu igen. Jag har pratat om kylskåp tidigare men nu har jag kommit till en punkt då det känns som ett måste för att fortsätta gå framåt.

Jag har nämligen märkt att viss jäst inte gör sig så bra när man låter den jäsa vid rumstemperatur, är det dessutom en större öl så sticker temperaturen iväg ganska fort o då blir det estrar o i värsta fall finkel. Det är ju sjukt tråkigt att en potentiell kanon öl blir medioker pga av detta lr hur?

När jag får råd så blir det att köpa kylskåp, refraktometer och termostat till kylskåpet. Då slipper jag oroa mig för att jäsningen påverkar ett recept negativt. Så risken finns att byggandet i sig tar en paus om jag bara har råd att köpa utrustning nästa månad men så får det helt enkelt bli isåfall.

Då jäklar blir det finöl. 🙂 Då kommer jag kunna koncentrera mig till 100% på recepten. Bara jag har kört in all utrustning förstås men jag känner att jag har ganska bra koll på det nu.

Kommentera

