En stor förkultur!

Idag gjorde jag den största förkulturen jag någonsin gjort strax över 4l är den på. Detta för att jag ska ha så tillräckligt mkt jäst till på torsdag då det är planerat att jag ska brygga min Russian Imperial Stout igen.

2013-01-19 12.28.49-1

Jag har räknat ut hur stor förkultur jag ska ha med hjälp av Mr. Maltys pitch rate calculator.

Jag har räknat ut ett medel för om jag skulle ha gjort en förkultur o inte gjort något alls med den och ifall jag skulle göra en förkultur som jag skakar om varje till varannan timme då jag tänkte försöka skaka om den såpass ofta men jag tror inte att jag kommer att kunna skaka om den riktigt så ofta.

När förkulturen jäst ut så ställer jag in den i kylskåpet för då kommer jästen att sedimentera på botten så att jag lätt kan hälla ut så mkt vätska som möjligt utan att få med jästen när det är dags att pitcha i själva ölen.

Det enda jag är lite orolig över nu är hur våldsam den här förkulturen kommer börja jäsa, jag hoppas att den inte jäser över så att säga. Jag har även skakat förkulturen som fan för att syresätta den innan jag hade i jästen och jag har dessutom tillsatt jästnäring så jästen kommer nog att må bra iallafall. Men håll tummarna på att den inte jäser över som sagt.

Kommentera

