Den Ryska Tundran Imperial Stout + ASE #15

Här kommer det nya receptet på min russian imperial stout som ska bryggas på torsdag.(24/1)
För enkelhetens skull kommer jag sluta att skriva mitt exakta recept och skriva procent och ASE istället.

ASE (alfa syra enheter) räknar man ut på följande sätt: alfa-syra mängde på humlen * vikten i g.
Så om vi tar mitt nedanstående recept som exempel: 268AAE utav Nugget. Har du Nugget som har en alfasyra på 13.4% som i mitt fall. Så räknar man alltså 268 delat med 13.4 så får du fram 20g. Detta är bra eftersom att om jag nästa gång har Nugget som har en alfasyra på säg 10% som exempel så kan jag räkna ut enkelt att jag behöver ungefär 27g för att uppnå samma mängd alfa-syror. Voila!
Förövrigt så ja, jag har precis hittat på ASE, till min kännedom finns det inget erkänt sätt att räkna detta på förutom den utländska AAU(alpha acid units) men använder man det måste man omvandla från oz till g och det kändes onödigt och efterblivet så nu får ni min egna variant av det som jag kallar för ASE.

Alkohol: 10.9%
IBU: 81.9
Utbyte: 70%

Malt:
74% Maris Otter
9% Caramünch
6.5% Blackmalt
6.5% Chokladmalt
2% Belgisk rökmalt
1.5% Kakao

Humle:
268 ASE Nugget @ 60Min
162 ASE East Kent Goldings @ 30Min
162 ASE East Kent Goldings @ 15Min

Diverse:
Kallbryggt kaffe i sekundären i en vecka. 12g/l kaffe till 1dl vatten för var tredje gram kaffe.
Ekflis i sekundären 2g/l i en vecka.

Jäst:
WLP001
16.7 grader i 3 dagar, 18 grader i 2 dagar, 20 grader i 2 dagar.

Kommentera

