Den Ryska Tundran Imperial Stout Bryggdag!

Eftersom denna bryggningn innefattar ett 4timmars kok för mig gick jag upp o började brygga redan kl.07. Zzzz…

Det gick otroligt bra att mäska in iallafall, jag siktade på att hamna på 67 grader i mäsken och det träffade jag exakt. Något som jag gjorde annorlunda jämte tidigare denna gången var att jag lät mäsken stå orörd i 75min, tidigare så har jag alltid rört runt halvvägs men jag har börjat misstänka att jag tappar en del värme där så jag tänkte att jag struntar i det denna gång och ser hur det går.

2013-01-24 07.53.03-1

Det var lite smått fantastiskt med kakaon i mäsken denna gång också, jag hade i hela 85g och när jag hällde i vattnet såg det ut o doftade som om jag hade en kopp varm choklad på 13.5l 🙂

Under mäskningen så passade jag på att väga upp humlen vi ska använda, 1 giva nugget för det mesta av beskan och sedan 2 givor med EKG(East Kent Goldings).

2013-01-24 07.59.18-1

Efter 75min mäsk var det dags att börja tappa av starkvörten! Förövrigt så låg temperaturen på 67 grader när mäskningen var över så det tyder på att temperaturen höll sig stabil för att jag inte rörde om.

2013-01-24 09.14.07-1

Eftersom detta är meningen att det ska bli en riktigt stor öl så tappade jag först ur starkvörten och sedan lakade jag 2ggr för att få ut så mkt socker ur mäsken som möjligt. Sedan var det vidare till det långa koket som jag denna gång tänkte försöka göra inomhus.

2013-01-24 11.03.51-1

Jag tog också dagens första hydrometerprov för att veta vart jag ligger i utbyte. Hör o häpna så hamnade jag på 1.055 före kok, beräknat var 1.051. Så det var lite för bra. Så jag spädde ut med en liter vatten och hamnade på 1.052. Det fick duga. Då får vi lite mer öl:)

2013-01-24 11.01.53-1

Efter 3 timmar så fick jag äntligen börja göra något, humle!:)

2013-01-24 14.20.05-1

Alldeles i slutet av koket så gick säkringen i min skarvsladdsdosa också. Som tur var var det bara att köra igång koket, låta det koka lite för o komma ikapp o sen körde vi på igen.

Denna öl behövde vi inte köra någon sjudning av humlen så det var bara o sätta den på kylning direkt!

2013-01-24 15.29.32

När kylningen var klar var det bara att tappa över i en jäshink, syresätta vörten så mkt det bara går o sen slänga i den monstruösa mängd jäst jag förkultiverat upp!

2013-01-24 16.52.26-1

Resultatet? Teoretiskt så kommer jag få en öl på strax över 10% o det är ju bra. Men det är något med utbytet som inte riktigt stämmer. Jag verkar alltid få sämre slutgiltigt utbyte än vad som är tänkt enligt beräkningarna. Nu återstår det att se hur den här besten jäser iaf. Det ska bli riktigt spännande! 🙂

2 svar till “Den Ryska Tundran Imperial Stout Bryggdag!

    • Det verkar jäsa iallafall, jag begränsar ju temperaturen så de inte sticker iväg för mkt.

      Med 4h kok jämfört med 1h kok så kan jag laka med 9l mer vatten o på så vis se till att jag får ett bra utbyte. Mkt vört med mkt socker som jag sedan kokar länge o koncentrerar till mindre vört. Hade jag kört 1h hade jag garanterat fått mkt sämre utbyte. 🙂 fick idén av en kille som heter Don Osborn på Youtube.

Kommentera

