Hur mkt jäst ska man pitcha? Nytt system!

Efter att jag bryggde Impstouten så hoppade jag ut på internet o började fråga runt om förkulturer, hur andra gör osv. Jag fick minst sagt kritik för att jag använt en av dessa jäst kalkylatorer kan man säga. Men kritik är ju inte värt så mkt om man inte får några tips på hur man ska göra istället. Då menar jag tips som man själv kan skala upp och ner och använda i alla olika situationer och anpassa det till alla öl. Efter mkt om och men och mkt diskussion med diverse folk på nätet så har jag hittat ett enkelt system som jag ska testa att använda framöver.

För det första så behöver vi räkna ut hur stark vårat vört är för att veta hur mkt jäst vi behöver, då behöver vi ett grundvärde. Det enklaste som de flesta bryggerier osv använder är antal l vört gånger plato. Plato är ett sätt att mäta hur mkt socker det är i vörten. Precis som SG, Oechsle, Brix, Balling lr whatever.

Jag har gjort en tabel för 3st olika styrkor.

1l = upp till 250
2l = 250 – 390
3l = 390+

Vad jag menar då är 1l förkultur gjort på 1l vatten och 100g maltextrakt för att få en vört på 1.040 eller 10 Plato. Sedan får den jäsa i 2 dagar, efter det ställer man in i kylskåp och 2 dagar senare på bryggdagen häller man av så mkt förkulturvört som möjligt och pitchar. Voila!

Vi tar som exempel att vi ska göra 12l med en styrka av 1.080 OG / 19.3 Plato.
19.3*12=231. Då räcker det alltså med att göra en förkultur på 1l.
Ska vi däremot göra 15l av samma öl: 19.3*15=289 och då behöver vi göra en förkultur på 2l. Det kunde inte vara enklare.

Detta system ska jag iallafall använda fr.o.m. nu och se hur det fungerar. Inga mer kalkylatorer o krångel. Bara ett enkelt ungefärligt system som förmodligen fungerar.

Här finns en enkel omvandlare att omvandla mellan SG och Brix/Plato.
För er som vill räkna manuellt kan man göra på följande sätt:
Plato = 259-(259/SG)
SG = 259/(259-SG)

Kommentera

