Torrjäst!

Jag har skrivit tidigare att jag förmodligen kommer övergå till torrjäst den närmaste tiden eftersom det är enklare att ha o göra med än flytande jäst, dessutom billigare.

Ja tänkte då att jag skulle skriva av mig lite hur jag har tänkt använda torrjästen, hur mkt jag ska pitcha osv.

Det är Safale US-05 och US-04 som jag har tänkt att använda, först o främst då, hur mkt ska jag använda?

Nu är den allmänna konsensusen att det inte är så blodigt noga men jag har räknat lite på det likväl.

Ungefär som min tidigare uträkning för flytande jäst/förkulturer har jag gjort en uträkning för torrjäst.

Som förut: antal liter x plato = värde

Torrjäst:
1 paket = upp till 260
2 paket = 260 – 520
3 paket = 520 – 1040

Vill du veta exakt hur många g man ska använda kan man använda följande formel på ett ungefär: värdet x 0.045 = antal g torrjäst

Ska vi ta som exempel nästa öl jag tänkt brygga som har ett beräknat OG på 56Ö eller 13.73 Plato o jag räknar med att få 15l så får vi ett värde på 206. Alltså kan jag antingen pitcha 1 paket eller 9.3g jäst. Jag personligen kommer nog inte bry mig i att pitcha gram utan kör hela paket.

Hur ska jag pitcha jästen då? Här har dom utfört ett experiment på just detta och kommit fram till att man får bästa resultat om man återfuktar jästen i ca 18 gradigt vatten. Vilket är perfekt för mig för det är ca 17-18 grader jag brukar ha på vörten när jag jäser.

Så då tar man helt enkelt ca 1dl vatten, kokar detta för att bli av med alla eventuella bakterier och dyl och kyler sedan ner det till 18-grader. 1dl för varje paker jäst blir lagom. Strör i och väntar i 25-30min och sedan häller man det i jäskärlet helt enkelt. Kan inte bli enklare. Ser verkligen fram emot att testa detta om några veckor!

Kommentera

