Skogs-öl! Granskott och enris!

Jag har börjat fila på ett recept som min lillebror har fått mig att göra.

Han var intresserad av att göra ett skogs-öl. Vad innebär det då? Jo det ska vara smaksatt med granskott och enris. Han ville också att det skulle vara rökigt med lite färg.

Jag skriver detta nu för jag skulle vilja veta om någon har någon erfarenhet av detta?

Det som jag tänkt hittills är att använda totalt 300g granskott i 3 givor till 15l.
100g vid 60min i koket, 0min och sedan torrhumling.

Som humle hade jag tänkte att ha lite chinook som bittergiva eftersom den är lite granig i smaken o sedan lite EKG vid 0min för att ge det lite ryggrad bara.

Ang. enriset så kommer jag förmodligen bara ta några kvistar o stoppa i mäsken. Inget konstigare än så.

Tänkte använda Maris Otter som basmalt, ca 15% Briess Smoked Cherry Wood som är rökmalt rökt med körsbärsträd. lite Caraplus 150 för kropp och Midnight Wheat för färg.

Någon som har någon åsikt om detta? bra? dåligt? 🙂

10 svar till “Skogs-öl! Granskott och enris!

  1. Kul! Vi har funderat på att göra något liknade och följer gärna dina resultat. Under hösten som var bryggde vi en öl IPA med skvattram i. Resultatet blev helt över förväntan där känslan av myr och skog fick en första fiol. Kolla in bloggen! Om mer info krävs släng iväg ett mail.

    Bryggare Nilsson och Bergström

  2. Hallå! Jag är inne på samma idé 🙂 Jag har tänkt brygga något som liknar Närke Gransus med granskott. Den ölen var grymt god, så jag ska försöka mig på en klon eller åtminstone något liknande.
    Dosering av granskott har jag ingen aning om faktiskt, känns som att man får prova sig fram. Humlen jag tänkte använda är Magnum eller Chinook som bittergiva sen Styrian Golding Bobek för arom. Malt tänkte jag också prova med Maris Otter och 15% av någon karamellmalt. Jag tänkte prova att ha i 50g granskott och koka 10min med humlen i min 11l sats. Det kanske behövs mer?

    • Va kul ja gillade gransus också! Efter mina efterforskningar så kom jag fram till att använda ungefär 300g granskott till 15L. 100g som bittergiva, 100g som 0min giva och 100g att torrhumla med. Så med det i åtanke skulle jag nog ha lite mer. Men det är bara o testa 🙂

Kommentera

