Ingredienser beställda till Skägget 2 och Orca! 2!

Nu har jag lagt en beställning på ingredienser till mina 2 nästa bryggningar. Nämligen nya recept på Skägget och Orca!.

Skägget är nog det ölet som jag har ändrat minst på, det kommer var lite chokladmalt och lite rökmalt i den bara för att göra den lite mer intressant. Hade tänkt att eka den också men jag undrar om det kanske är att gå för långt.

Orca! 2 däremot kommer bli något helt , där har jag bytt ut pale ale malten mot Maris Otter och pale crystal mot Caraplus 10 då mitt mål denna gång är att den ska bli betydligt ljusare än den förra men ändå behålla en hel del maltighet.

Men den största förändringen på Orca! är ändå humleschema, jag har tänkt att Orca! förmodligen kommer att bryggas med olika humlesorter varje gång den bryggs. Förra gången var det Citra och Cascade och denna gången så blir det Nelson Sauvin och Galaxy istället, det är även några gram EKG i den. En annan sak som är väldigt annorlunda är att den ska hopburstas och det innebär att jag kommer inte använda någon bittergiva överhuvudtaget utan det är bara sena humlegivor som kommer ge all smak och beska. Målet är att den ska vara lika besk som den förra så det kommer naturligtvis gå åt mkt mer humle. Men förhoppningsvis blir det desto godare:)

I båda dessa recepten har jag skruvat ner mängden malt aningen också, men jag räknar nästan iskallt med att det kommer vägas upp med lite bättre utbyte än 70% då båda dessa är relativt lågprocentiga. Men vi får se. Dom bör inte hamna alltför långt ifrån sina föregångare när det gäller alkoholhalten.

En annan ändring är att jag kommer använda torrjäst, Safale US-04 till skägget och US-05 till Orca! då jag haft så mkt problem med flytande jäst på sistone så ville jag helt enkelt ta en paus. Om allting fungerar som det ska med torrjästen så kanske jag testar att köra lite flytande jäst någon mer gång framöver. Men torrjäst är enklare och billigare så fungerar det bra kanske jag fortsätter att köra på det ett tag. Det är sällan jag behöver några ”speciella” jäststammar iallafall.

Recepten på dessa öl kommer upp på bloggen när det är dags att brygga som vanligt, detta utifall att jag får för mig att ändra något i sista stunden 🙂

Kommentera

