Otterbo The Beard! (Skägget 2)

Äntligen är det dags att brygga om en gammal klassiker! Skägget blev ganska populärt o jag har låtit det mesta av receptet varit intakt med lite små ändringar.
Det jag gjort egentligen är att jag skalat ner receptet aningen och sen lagt till lite chokladmalt mestadels för färg och sen lite rökmalt i hopp om att det ska göra ölet lite djupare och mer intressant. Som jäst kommer jag använda Safale S-04 istället för wyeast 1450 som jag använt förut. Bryggningen är planerad till tisdagen den 26e Februari.

Otterbo The Beard

15L
5.5%
39.6 IBU (teoretisk)

Malt:
3.5kg Maris Otter
250g Brunmalt
50g Chokladmalt
50g Rökmalt(Cherry smoked)

Humle:
Nugget 15g (13.4%) @ 60min
Nelson Sauvin 25g (11.7%) @ 5min

Jäst:
Safale S-04
Börjar jäsningen av denna på 18 grader i 3 dagar och sedan blir det 20 grader tills den jäst ut.

Kommentera

