Skägget tappad på flaska!

Då har jag spenderat morgonen med att buteljera The Beard på flaska.
Jag gjorde också den första hydrometer-mätningen under hela bryggningen, jag har alltså inte mätt alls hur jäsningen har gått för jag trodde att det skulle gå bra. Men det gjorde det inte. Beräknat var att det skulle jäsa ut till 1.014-1.015 och den jäste ut till 1.021. Sjukt jävla tröttsamt att jästen inte vill göra som jag vill. Så ölet kommer sluta på kanske 5% istället för 5.7% inte hela världen men jag vill att det ska bli som jag tänkt!

Men jag tog ett steg tillbaka och funderade på vad jag skulle kunna göra bättre till nästa gång. För det första så ska jag rehydrera jästen vid den rekommenderade temperaturen och sedan sänka temperaturen sakta i efterhand istället för att rehydrera den kallt som förra gången då jag trodde det skulle gå bra. För det andra så ska jag höja jästemperaturen från 18 till 20 grader efter 48 timmar och för det andra så ska jag röra runt jästen efter en vecka eller när aktiviteten verkar ha stannat av. Det sista stegen är mest tänkt för högt flockulerande jäst-stammar som kan lägga sig på botten lite väl fort o behöva en spark i baken för att komma igång.

Nästa öl jag brygger kommer jag dessutom att torrhumla o jag har funderat fram o tillbaka på hur jag ska göra med det, om jag ska torrhumla i primären eller inte o vilket kärl jag ska använda för primärjäsningen osv för att sedan underlätta buteljeringen osv. Jag har inte bestämt mig ännu. Men det lutar mot att jag kommer jäsa i den vanliga hinken för att kunna följa hurpass det jäser då den hinken har vattenlås. Sedan tappa om för en snabb torrhumling i 3 dagar och sedan tappa om och buteljera. Men jag har som sagt inte bestämt mig än. Jag kanske skulle ha gett det en chans o torrhumla i primären också. Jag är ganska ambivalent kring detta som ni kanske märker. Vi får se hur jag gör. Det vore å andra sidan o primärjäsa i Coopers hinken för då kan jag tappa av ett prov o kolla hur jäsningen går under tiden. Hmm… tåls att fundera på.

10 svar till “Skägget tappad på flaska!

  1. Haft liknande problem när vi gjorde vår julöl med eastcoast ale yeast från White labs. Där stannade den på strax under 1.028. Den var beräknad till 1.021.Har inte haft det problemen med högflockande jäst. Funderar lite på vilken temp du hade på din mäskning. Det kan ju hända att det skapats en del maltos därav den höga FGn. Tror man ska vara försiktig med att röra i ölen så långt in i jäsningen tappa då hellre om en extra gång och tillsätt extra jäst.
    /Ricard

    • Tempen mäsken var 66grader så de borde inte göra sån stor skillnad. Att röra upp jästen när det stannat är en rekommendation från Chris White o Jamil från deras bok om jäst för just högflockande jäst om man hamnar några poäng för högt. Att tillsätta mer högaktiv jäst hade nog hjälpt i detta fall då jästen förmodligen hade för dålig kvalite eftersom jag rehydrerade för kallt, men hade inte möjlighet o göra detta.

      • Ja just det. Du körde på torrjäst. Mäskningstempen var ju inte så hög så det borde ju inte ge det problemet. Jag kör alltid med egenskördad jäst nu mera förutom när jag vill ha en ny jäst till mitt bibliotek och en rejäl starter på den. Är ändå skeptisk till att röra om i något som stått så länge som en vecka. Man bör vara försiktig då men det funkar säkert ur en jäsningsynpunkt bara du inte får upp en massa sikt du inte vill ha. Blir intressant att följa dock:-)

      • Jo, kör torrjäst för tillfället men funderar redan nu på att gå tillbaka till flytande då det här nästan känns krångligare om man nu ska få till det helt rätt. var ju inte det som var meningen liksom.:P

        Ja vet inte riktigt vad du menar inte ska vara bra med att röra upp jästen dock?

        Jamenar sen så kallkraschar man ju ändå o jästen o allt skräp faller ur ölet iallafall?

      • Om man får ner syre i vörten i ett senare tillfälle än vid jäststart kan det bildas vissa estrar som inte ger så angenäm smak samt att vissa bismaker från jästen kan uppträda. Vissa av dessa kan man ju vilja vara ute efter ibland men det är ju bland annat därför man sekundärjäser ölen. Men det är sant att det kan komma igång med en jäsning om man rör upp bryggden vilket jag har upplevt när jag har flyttat hinken någon gång. Jag kallkraschar ju inte så jag kan inte uttala mej om de bismakerna försvinner då men det borde de inte göra för då innebär det att vissa estrar man vill ha försvinner samtidigt precis så som sker vid kylfiltrering av whisky.

      • Ja, om man får ner syre så kan ölet oxidera. Det bildas inga estrar pga det dock. Men jag pratar om att röra om hinken med locket på. Jag skulle aldrig öppna locket för en sån saks skull. Så då får jag inte ner något syre i ölet där eftersom hinken fortfarande är fylld med koldioxid från jäsningen.

      • Ok du tänker så med att typ vicka runt hinken utan att föra ner ett fysiskt föremål. Ja då slipper du risken att få ner syre och annan skit i din bryggd. Dock kan du få upp bismaker från jästen men jag för min del gillar när jästen påverkar smaken på ölet i viss grad. Tillexempel gör jag ingen sekundärjäsning på den portern vi gör nu. Hoppas att jag inte låter för dryg och besserwisseraktig i mina kommentarer för det är inte min mening i så fall utan gillar att diskutera bryggning och utbyta erfarenheter för att lära mej mer och kanske kunna lära någon annan av saker jag varit med om. Tycker du har en intressant blogg där man kan få en del idéer från.

  2. Min stannade 4 punkter över beräknat när jag rehydrerade enligt ditt tips (18c) men jag tror det var mäsktempen 🙂
    Jävligt underligt att de inte jäser ut som du tänkt.. får väl se hur det går här sen..

Kommentera

