Otterbo Orca! Version 2

På torsdag så är det dags att brygga om min pale ale som fick väldigt bra mottagande sist jag bryggde den, det är mkt som är annorlunda denna gång dock, helt andra humlesorter och ändringar i malten dessutom. Jag ska dessutom testa lite nya tekniker, bl.a. ska jag ha i sista humlegivan först efter att jag kylt vörten till 80 grader och sedan stanna av kylningen och låta den ligga i 10minuter, sedan ta ur och fortsätta kylningen. Efter lite diskussion med Micke så har vi kommit fram till att vi ska försöka börja använda mera kolsyre när vi brygger för att förhindra att syre kommer i kontakt med ölet efter att jäsningen har börjat.

Vad detta kommer innebär är att när ölet har jäst klart och jag ska torrhumla det så kommer jag fylla en hink med kolsyra och sedan tappa ölet ovanpå det så att det inte kommer i kontakt med syre överhuvudtaget. När torrhumlingen är klar så tar jag ur humlen o fyller förmodligen på med mer kolsyra. Kallkraschar ölen i några dagar. Sedan när det är dags att buteljera så sprutar jag kolsyra i tapphinken innan jag tappar dit ölen och jag kommer dessutom att fylla på lite kolsyra i varenda flaska innan jag fyller den med öl för att det inte ska bli något syre i flaskorna överhuvudtaget. Jag hoppas att det ska göra stor skillnad och ge mig ett betydligt fräschare öl.

Men så vidare till det nya receptet!

Otterbo Orca! II

15L
4.7%
41.2 IBU (teoretisk)

Malt:
3kg Maris Otter
150g Biscuit Malt
150g Caraplus 10
Mäska vid 65 grader i 75min

Humle:
60min kok
30g EKG (5.4%) @ 15min
20g Vardera av Nelson Sauvin (11.7%) & Galaxy (12.3%) @ 10min
30g Vardera av Nelson Sauvin (11.7%) & Galaxy (12.3%) @ 0min
25g Vardera av Nelson Sauvin (11.7%) & Galaxy (12.3%) Torrhumling i 3 dagar

Jäst:
Safale S-04
18 grader i 48h och sedan 20 grader tills det jäst ut.

2 svar till “Otterbo Orca! Version 2

Kommentera

