Yeehaw! Bryggdag!

Ännu en fantastisk bryggdag o jag ger mig på en amerikansk stout denna gång.
Målet var att mäska in på 67 grader eller strax under och det träffade jag mitt i prick på!

IMG_7098

75 minuter senare så var tempen på 66.5 o det var dags att öka temperaturen via infusion till ca 76 grader för en 10 minuters rast.
IMG_7099

Kom bara upp i ca 74 grader för utmäskning men det var inte så noga. Började tappa ut vörten o kom sedan på att jag ska ju recikulera vörten! Grattis Aron! Så ja fick hälla tillbaka litegranna o recirkulera innan jag bara lät det rinna tillslut.
Den nya slangen till mäskkärlet fungerade klockrent till en början men sedan så blev det någon form av baktryck i kranen så att vört började läcka ut på fel ställen i kranen. Tog bort slangen så var problemet löst. Så det är nog ingen bra idé att ha slang på denna kran.
IMG_7100

Fick ca 17.5 L 1.054 vört innan koket. Var meningen att jag skulle få 18.5 L men en L försvann väl där någonstans. Beräknat SG före koket var 1.052 så det är fortfarande bra. Får se om min mätning stämmer nu eller inte sen när allt är klart.
IMG_7101IMG_7102

Efter koket o alla humlegivor så var det dags att kyla vörten!
IMG_7104

Tog ett OG prov också och det hamnade på 1.065 vilket var exakt vad jag siktade på! Skitbra!
Sedan var det bara o slänga i jästen i jäshinken och ställa in i kylskåpet. Kom på nu att jag glömde försöka sänka tempen på jästen så den kan ha varit aningen för varm när den kastades i men inte så mkt att göra åt det nu 🙂
IMG_7105

Kommentera

