Uppgradera utrustningen lite?:)

Har länge gått o varit sugen på att införskaffa en lite nyare kylväska o köpa ordentligare tappkran och dyl så såg jag att dom nu säljer en på Chilli på 22L som normalt sett kostar 299;- för 119;- så jag kunde inte låta bli.

Men det behövs ju lite mera än så o jag vill ju ha bra grejer. Så då tänkte jag köpa en bazooka screen, Kulventil, nippel så jag kan montera på en slang och en grej man kopplar ihop dom med. Blir strax över 600;- för alla de grejerna men då ska jag förhoppningsvis kunna bygga ihop det till något riktigt bra. Jag hade tänkt o kika på kylväskan när jag får den om den är isolerad inuti också, är den inte det tänkte jag leta reda på någon som kan hjälpa mig att fylla den med skumisolering eller något sådant så den håller värmen ordentligt.

Rent volymmässigt är det ingen större uppgradering, från 20l till 22l. Men det är iallafall lite större så det ger mig lite mera utrymme för lite större satser. Men sen är det mest att jag var sugen på att bygga ihop en sån här själv o göra det ordentligt med ordentlig kran osv.

Att göra klart den kommer nog bli ett lite längre projekt, kommer inte göra klar den till nästa bryggning då jag säkert inte kommer köpa all utrustning på en gång o ta god tid på mig att se till att väskan är ordentligt isolerad osv.

6 svar till “Uppgradera utrustningen lite?:)

  1. Våran från jula håller värmen riktigt bra men det blir stopp ibland men har märkt att det inte är någon isolering i locket så kolla på det. Borde gå att skära till ett stycke liggunderlag eller frigolit i rätt storlek för utrymmet finns. Såg att Coopforum här i Östersund hade 25 liters kylväskor för 139 kr. Kanske finns hos er också?

    • Ja, behövs det någon isolering så tänkte jag fylla med skum isolering helt enkelt. Såg att dom hade några billiga på coop här förut men dom såg riktigt B-iga ut minns jag så jag struntade i det då. Nu har jag redan beställt från Chilli så de var inte så mkt att göra åt ändå =)

      • Ja de var lite höga så det finns nog ganska stor risk för stopp precis som i vår. Såg den du beställt och den såg inte så dum ut men lite liten. Skulle vilja ha en på 30-40 liter så man kunde ha lite utrymme över.

      • Alltså inte plats över så det blir en stor luftficka utan idag får jag knappt plats med mäskningsvattnet som jag behöver och har fått byta mäskningsmetod. Har iofs inte märkt någon större skillnad men ändå. Känns som om vi begränsas en hel del av storleken på mäskkaret i dagsläget. Kan ju ha kvar den gamla för mindre experimentbatcher och göra stora i det större mäskkaret. Funderar på ett annat koncept än kylväska till den stora och bygga med falskbotten istället för en nätfilterkon i botten som vi har nu.

      • Aha! Ja då förstår jag. Jag är ganska bekväm med att brygga små satser men ja förstår folk som vill brygga större. Jo, jag har sett det där med falskbotten också men ja tänker att det blir ett större tomrum i botten än med ett rörfilter o att mer vatten är i kontakt med malten osv. Men de e väl i mitt huvud kanske. Bevisligen så fungerar det ju 🙂

Kommentera

