Orca! II

Dags att prata litegranna om min senaste bryggd, Orca! II.

Den är välhumlad precis på det sätt jag hade hoppats på, har en mysig lite disig klarhet som jag antar är pga torrhumlingen.

Humle smaken är god men jag hade trott att den skulle vara ännu mer tropisk och fruktig.

Maltbasen är aningen tunn tycker jag och den har en smak av knäckebröd som jag inte vill ha där. Jag misstänker att det är DMS eftersom jag bara kokade vörten i 15 min. Så det lutar åt att alltid köra 90 min kok från o med nu. Då har man lärt sig något nytt igen!

image

Nästa gång ska jag behandla vattnet som en IPA rakt av dessutom. Jag var lite restriktiv denna gång o boostade inte sulfat nivån så mkt som jag borde ha gjort.

Men som vanligt så lär man sig massor och jag är åter igen övertygad om att nästa gång kommer den bli ännu bättre.

Så tyvärr blev det lite mer missöde med denna än vad jag hoppats på men det är samtidigt precis sånt här som får en att lära sig mer o vara ännu mer noggrann med sin process och teknik.

2 svar till “Orca! II

  1. Dms ger väl snarare överkokta grönsaker och div illaluktande odörer. Knäckebrödet lär väl komma från biscuitmalten.. Tror jag.

    • Det kan definitivt vara så. Men biscuit malten ska jag skita i nästa gång också. Ja tycker det smakar alldeles för mat knäckebröd för att det ska vara bara biscuit malten dock. Kan ju vara en kombination. Jag kikade ju trots allt bara i 20min lr nåt sånt.

Kommentera

