Äntligen flytande jäst igen!

image

Nu har jag gått tillbaka till färsk jäst igen o jag hoppas att det ska gå bra. Jag har ju läst en hel bok i ämnet så jag borde ha lite koll nu tycker jag.

Jag tänkte gå igenom allt jag gjort, har tänkt på o som ska göras med den här förkulturen för att jästen ska må så bra som möjligt.

Jag räknar med att jag ska jäsa ca 13 L 1.073 vört o för det behöver vi ca 170 miljarder jäst celler. Då räknar jag på att vi behöver ungefär 1.5 L förkultur.

Först så tog jag 150 g DME och rörde ihop det med 1.5 L vatten. Hade även i 1/3 servomyces jästnäring då mina satser är så små att jag inte behöver hela pillret så tänkte jag dela upp näringen mellan förkulturen och själva ölen.

Sedan kokade jag alltsammans i ca 5 min och kylde sedan ner det till 19 grader. Hällde över vörten i mitt lilla jäskärl som jag desinficerat med starsan innan och skakade alltsammans som en galning för att syresätta vörten så mkt som möjligt.

Hällde sen i röret med jäst som jag haft ståendes i rumstemperatur i lite mer än ett dygn och rörde runt litegranna.

Satte på jäsröret och ställde in förkulturen i kylskåpet då jag tänkte låta förkulturen jäsa vid samma temperatur som ölet ska jäsa vid. Vilket är mellan 20-20.5 grader ungefär.

Efter 3 dygn, alltså på onsdag kväll så sänker jag temperaturen i kylskåpet till 2 grader ca och då kommer förkulturen få stå vid 2 grader i ungefär 2 dygn och då kommer så gott som all jäst att sedimentera och lägga sig på botten.

När det är dags att pitcha så kommer det vara lätt att hälla av vätskan i förkulturen och sedan pitcha enbart jästen i vörten som ska jäsas.

När jästen pitchas sen så ska vörten vara så väl syresatt som möjligt, vid ca 18 grader då det är 2 grader under tänkt jästemperatur. Resten av jästnäring kommer också att vara tillsatt i vörten.

Sådär. Nu tror jag att jag har tänkt på allt.

11 svar till “Äntligen flytande jäst igen!

    • Spelar ingen större roll i detta fall. Har du en stirplate så kommer den att kontinuerligt suga in luft så då kan det vara bra men åter igen så har det ingen större betydelse då jästen bara ska tillgodogöra sig syret som vörten är mättad med. Det beror väldigt mkt på vad exakt man vill uppnå med förkulturen, i vissa fall vill man ha mer syretillförsel osv men just nu i mitt fall finns det ingen anledning. 🙂

    • Det är förövrigt otroligt viktigt att jästen mår bra i förkulturen. Ännu viktigare än att den mår bra i ölen, för du vill kunna pitcha så hälsosam jäst som möjligt i ölet så dom kan jobba.

  1. Med ”ölen” menade jag alltså vörten du gjort specifikt till förkulturen 🙂 Men okej, jag trodde den tog luft ”utifrån” och inte bara från vörten. Jag får nog skaffa mej den där boken!

    • Ja men du är ju inte helt fel ute 🙂 som sagt har man stirplate så hade ja nog kört med folie bara. Men det har nog mindre betydelse. Måste dubbelkolla det kapitlet!

      • Det var ett intressant avsnitt av ”Basic Brewing” om just det, och den förkulturen som fick stå med enbart folie mådde många gånger bättre än den som hade haft jäsrör.
        Det var ju inte Jamil som gjorde testet, utan en glad amatör, men det var väldigt noggrant utfört. Och om jag minns rätt så skakades förkulturerna då och då, ingen stirplate.

      • Skakar man så är det definitivt bättre med folie. Men jag har inte tänkt göra det heller då det är svårare att veta hur mkt tillväxt man får. Jag vill ju inte få maximal tillväxt utan ja vill att jästen ska må bra och jag vill få en ganska specifikt tillväxt. Men ja ska undersöka det närmare. Hittade några intressanta trådar på nätet som jag ska plöja igenom inatt 🙂

    • Jag har ingen omrörare men brukar skaka flaskan upp till 10-15 ggr om dagen och får en jäkla tillväxt och aktivitet. Brukar köra förkulturen i 2-3 dagar innan den ska i. Det mesta jag kört är 4 dagar då jag märkt att jag får en snabbare start på jäsningen om den inte avstannat innan i starten. Brukar inte heller hälla bort något utan kör i hela starten ner i vörten. Har ställt in beersmith efter det. Känner det som det är dags att bygga färdigt min magnetomrörare så man slipper hålla på och skaka dygnet runt:-)

      • Jag skulle inte rekommendera att hälla i vätskan o allting om du gör så. ”vörten” i starten kommer vara kraftigt oxiderad o det vill du inte ha i din öl. Lr jag vill inte det iallafall 🙂 det finns vissa som påstår att du får snabbare fart o bättre jäsning om man ”kallpitchar” så att säga jämfört med att pitcha vid hög krausen. Börjar det sätta igång o jäsa väldigt fort så kan det bero på att man har för mkt jäst också då det är fullt normalt att ha en ”lagg period” när man pitchar ”rätt” mängd jäst 🙂

  2. Ja den sätter inte igång direkt på studs men kör igång efter några timmar förutom den galna australian ale yeast som kom igång efter ca en halvtimma. Sedan är det väl inte så mycket direkt skakande jag gör i min jäststarare utan mer snurrande och varje gång sticker en ansenlig mängd kolsyra ur mäsken vilket torde ge en ganska liten oxidation av den ”öl” som finns inuti startern. Vad gäller mängden jäst vet jag inte riktigt eftersom jag följer beersmiths uträkning på storleken av startern och ofta gör jag en mindre än det står för den räknar fram ganska stora starters ibland men jag har inte riktigt koll på startmängden iofs på grund av att jag skördar min egen jäst och har burkar i kylen med varierande storlek så det kan vara lite svårt att beräkna mängden som jag fyller i varje burk.

Kommentera

