Mer bilder o info på nya mäskkärlet.

image

Såhär ser nya boxen ut i all sin härlighet. Är sjukt nöjd med hur den ser ut o hur den känns. Den känns kvalitativ.

image

Tappkranen känns riktigt gedigen trots det lilla priset o den ser ut o sitta riktig bra emot väggen på kylboxen. Skruvade i denna med gängtejp o även slangnippeln skruvade jag i med gängtejp för att den inte skulle läcka.

image

På insidan så satt först en liten 1/2 hona hona grej som följde med genomföringen men jag insåg att jag bara kunde skruva på ”filtret” direkt på genomföringen o på så vis få det mkt snyggare och dessutom mindre delar och mindre vört som går till spillo. Synd att jag köpte en adapter för att kunna skruva på filtret i förlängningen först bara. Dom pengarna hade jag kunnat spara.
image

Här är en bild på änden på filtret också. Jag petade helt enkelt in alla lösa o vassa ”trådar” in i ”slangen” och sedan plattade vi till den i ett skruvstäd. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle behöva sätta på någon slangklämma lr dyl på den för att den ska hålla.

Jag har bestämt mig för att bara testa o använda den direkt på fredag iallafall. I värsta fall kanske jag hamnar på en högre utgångstemperatur i mäskningen men då rör jag om tills temperaturen sjunkit dit jag vill o sen startar vi rasten.

Jag förutsätter att den kommer fungera fin fint iallafall. Kanske att jag behöver ljustera mina siffror lite men de borde inte ta mer än en bryggning att lösa det.

I såna fall så kommer jag ha min gamla kylbox över som jag köpte av Hannes o då är det fritt fram för valfri människa att lägga ett bud på den om någon är intresserad. Tills jag får den såld lr dyl skulle jag kunna använda den till någon monsterbryggning o göra 2 mäskar för att kunna göra ordentligt med volym på någon stor öl men tveksamt om jag kommer orka… Vi får se. Fritt fram o visa intresse för den om någon är intresserad iallafall. 🙂

4 svar till “Mer bilder o info på nya mäskkärlet.

  1. Jag drog ihop filterändan med buntband. Har inget städ hemma. Hur tight blev det i ändan med att bara klämma ihop det? Vad gäller genomförningen tänkte jag bygga en själv med hjälp av ett nippelrör med samma gänga som på filtret och sätta på en flänsbult på insidan med en packning emellan och en kulventil i samma dimention med invändig gänga. Ska bara iväg till en lämplig rörkrökare och köpa nippelrör i rostfritt så har vi också snart en ny mäsklåda på 45 liter:-).

Kommentera

