Lagra öl i 20 år.

Jag har blivit inspirerad, för ett tag sedan läste jag ett inlägg på Jens Skrubbes blogg om att han har öl i källaren från samma år som hans barn är födda o ja tänkte wow va häftigt! Tänk dig o ha något riktigt fint öl som du kan lagra i 20 år o sen plocka fram på ditt barns 20 års dag o dricka det tillsammans. Fullkomligt fantastiskt!

Det kam vara svårt att veta vilka öl man kan lagra så länge och som tjänar på det. Därför frågade jag Jens om just detta o fick massor med tips.

Ja orkar inte skriva hela listan han gav mig med vad jag tagit ifrån detta är att vill man ha något stort som är lätt att få tag i så kan man köpa 1.5 L lr 3 L Chimay Blå på vårat kära systembolag genom beställningssortimentet. Grand Carolus Van De Keizer i 75 cl flaska finns också på systemet ibland. Sen finns Westmalle Tripel på vanliga 33 cl flaskor. Något jag skulle vilja ha tag på är Stille Nacht från Dolle men de finns inte på systemet o bara på 33 cl flaskor för oss vanliga dödliga verkar det som.

En annan tanke är att man skulle kunna brygga ett eget öl o lagra det i 20 år. Då krävs det litegranna av en som bryggare såklart o det är samtidigt väldigt svårt o veta hur ölet kommer smaka efter 20 år men en Imperial Stout borde göra sig bra på en så stor flaska som möjligt, det skadar inte att vaxa kapsylen om man tänkt spara den så länge heller. En egen Tripel skulle också kunna vara något.

Jag kommer förmodligen att leta reda på en eller två köpes flaskor o gömma undan i en vrå någonstans. När jag sedan brygger mina ”stora” öl så tänker jag göra speciella flaskor som kan ställas undan, helst så stora som möjligt och ja kommer säkert att göra någon speciell etikett till ändamålet också får vi hoppas att det går bra.

Jag tycker det är en otroligt kul grej att kunna spara undan något så länge och det kommer förhoppningsvis bli fantastiskt och sedan kommer man kunna dela det med sina barn nångång när tiden är inne och dom är tillräckligt stora.

2 svar till “Lagra öl i 20 år.

  1. Läste också det inlägget för ett tag sedan och en hemgjord lambic borde ju funka att lagra. Köpt några sådana och bäst föredatumet var mer än 20 år i framtiden. Själv har jag tagit fram ett recept på en trippel på runt 14% som också borde funka att lagra ett tag. Har dock inte bestämt om vi ska brygga den än. Har införskaffat high gravity yeast från WL men framtiden får visa om den blir av eller om det blir en väldigt stark imperial stout av den istället. Smakade förresten en 5-6 år gammal hemgjord dark ale som jag gjorde tillsammans med en kompis med extraktbryggning av Coopers ölsatser med lite modifikationer. Måste säga att den har mognat riktigt bra och har en bättre balans än någonsin. Dock är den lite vinös i smaken men det har den alltid varit och jag tror det beror på att vi använde vanligt socker i den. Lycka till med dina lagringsideer.

    • Tack! Va kul de e alltid kul o prova lagrad öl, önskar att ja var bättre på att lagra min egen öl. Lagrar bara köpes öl nu för tiden nästan. Men får man till en riktigt bra stout lr dyl så får man se till o spara undan några flaskor 🙂

Kommentera

