Brygg öl – Recension

Jag lyckades få tag i ett exemplar av denna bok som jag sett väldigt mkt fram emot att läsa  o här tänkte jag skriva mina tankar om den.

Det negativa först, den är väldigt kort. Jag läste ut den på mindre än 2 timmar. Sen är den inte så avancerad när det gäller någon del i bryggningen egentligen. Så för en annan som har bryggt ett tag så lärde jag mig tyvärr inget nytt.

Recepten är också väldigt dumt utformade med tanke på humlen, det anges inte vilken alfa-syra humlen ligger på så följer man recepten kan man antingen få en högre beska än tänkt eller en lägre utan att nödvändigtvis förstå varför.

Sen till det positiva! Den är fantastiskt pedagogisk och lättläst så jag skulle rekommendera den till vem som helst som är sugen på att bara ”börja brygga” helmalt. För någon sådan så kan jag inte föreställa mig en bättre början.

Den har skrivits på ett otroligt positivt sätt, det märks i texten att Henok verkligen älskar öl och han älskar att brygga öl och det är väldigt roligt.

Några spännande recept fanns dessutom med i boken även om humlegivorna hade kunnat varit lite mer detaljerade.

Så slutsatsen blir att för en erfaren bryggare så är det förmodligen enbart recepten man köper boken för, men för en nybörjare som vill börja brygga så kommer du få ut ofantligt mkt mer av boken! Så jag skulle vilja rekommendera den till alla egentligen, bryggare kan köpa den för recepten o ni som är sugna på att börja brygga o vill lära er mer så är detta ett givet köp. En bättre inkörsport för helmaltsbryggning är svår att hitta.

IMG_20130523_144443_1

2 svar till “Brygg öl – Recension

  1. Tack för recensionen, då slipper jag handla av nyfikenhet och håller mig till Palmer och Fix.
    Karl/BergkvaraBolaget

Kommentera

