Standardiserade recept.

Det är dags att jag börjar leva som jag lär lr vad man ska säga. Jag brukar ofta prata om att jag tycker de flesta hembryggeri och kommersiella bryggare för den delen också inte har nåt vettigt sätt att skriva ner sina recept på så at det är lätt att skala om det så det passar alla olika storlekar på utrustning.
Så fr.o.m. nu har jag tänkt skriva alla mina recept efter min egen mall då jag anser att det är bättre helt enkelt.

Först har vi malten, här skriver de flesta vikt, si och så a en sorts malt o si och så av en annan. Problemet med detta är att du behöver oftast trycka in hela receptet för annan utrustning än du har och sedan skala om det med hjälp av ett bryggprogram. Efterblivet tycker jag.
Det enda vettiga är att ange malt i procent. Man behöver förstås ange också OG för att veta hur mkt man ska använda.
Mäskschema behövs också för att få samma ”fyllighet” och utjäsningsgrad.

Humle är lite mer komplicerat o för att det ska bli rätt i alla lägen behöver vi 2 sätt, en för alla givor som ger beska och en för de givor som ger arom.
För att ange beska är IBU(international bittering units) det finns olika formler för att beräkna IBU o det är Tinseth som gäller. Då behöver man såklart ange IBU per giva istället för den totala IBUn annars funkar det inte. Detta fungerar på alla givor som man tillsätter under koket innan 0 min. Alla givor som ger beska helt enkelt.

De givor som ger arom, 0 min givan och mängden humle att använda till torrhumlingen behöver vi ange i g/l eftersom alfasyra mängden är helt ointressant för dessa givor. Man vill ha en viss mängd aromatiska oljor och dyl från humlen o det mest exakta sättet att mäta detta är genom vikten på humlen då alla humlesorter oftast innehåller samma mängd aromatiska oljor oavsett alfasyra.

För att summera:
Malt i % + OG
Mäskschema
Humle i IBU per giva för alla givor som ger beska.
Humle i g/l för givor som ger arom.

Om alla skulle använda sig av dessa enkla variabler skulle det vara mkt enklare att skala och återskapa varandras recept. Så fr.o.m nu kommer jag använda det. Kanske att jag skriver om något recept efter dessa riktlinjer också.

6 svar till “Standardiserade recept.

  1. Själv tycker jag att det funkar bra när man anger receptet i vikt och liter eftersom jag då bara behöver skriva in detta i beersmith så kan jag skala åt vilket håll jag vill efter utrustning och önskemål. Men alla har vi olika saker vi gillar:-)

    • Javisst, men då måste du ändå ändra receptet utifrån va du har för alfasyra på din humle i bittergivorna o då blir det förvirrande huruvida du ska ändra alla humlegivor lr inte, du är som sagt tvungen att fylla i receptet i en sats storlek du kanske inte använder o sen alltid skala om det dessutom. Det är ett korkat sätt o skriva recept på tycker jag. 🙂

  2. Jag måste säga att jag gillar när du ger proffsen på nöten. Speciellt när du har rätt !
    Dom vill bara vara märkvärdiga som skriver recept som är svåra att använda för amatörer.
    Go Aron Go !!!

Kommentera

