Inför Ale & Kill, torrhumlingsexperiment

image

Efter bröllopsölen så ska jag ju brygga en DIPA tillsammans med DC o jag kom på att det är ju ett utmärkt tillfälle att utföra detta experiment.

Vi ska använda 4 olika humlesorter: CTZ, Centennial, Simcoe och Citra.

4 st Sierra Nevada Pale Ale har torrhumlats med en humlesort var och jag tänkte att DC ska sen få smaka åsså ska vi plocka fram vilken kombination han gillar bäst.

Förfarandet har jag tänkt ska gå till på följande sätt:

1. Smaka på alla enkelhumlade öl och utse en som är bäst.

2. Ta en liten skvätt utav den bästa hittills i 3 olika glas och tillsätt lika delar av de andra sorterna i varje glas. Utse vilken som är bäst.

3. Fortsätta på samma sätt tills resultatet inte blir bättre. Då börja experimentera med olika mängder av de olika sorterna och sedan hitta en favorit även där.

I slutändan hoppas jag att vi ska veta vilka humlesorter och dessutom vilka mängder av dom som passar bäst ihop.

Resultatet blir då förhoppningsvis en humleblandning som DC kan kalla sin egen. 🙂

Kommentera

