Ett litet tillägg…

Ett litet tillägg till inlägget ja skrev om mina kallkraschrutiner igår.
Eftersom det var en högflockulerande jäst jag använde nu senast o fick problem så tror jag inte att jag kommer bara ha 48 timmar när jag använder en lågt flockulerande jäst(typ wlp001).
The Big Day jästes med wlp001 o kallkraschades i 6 dygn o ifall allt går bra kolsyremässigt med den så kommer ja nog fortsätta att köra 6 dygn lr dyl med sånt jäst. Vi får helt enkelt se vad som händer.

När det gäller att brygga öl o använda olika sorters jäst så är det viktigt att man lär känna alla de olika jäststammarna man använder o anpassar sina rutiner efter vad just den jästen du använder för tillfället mår bäst av osv.

Kommentera

