Honung!?

Jag har gått i tankarna att skaffa ljunghonung och använda i den stora stouten jag ska brygga härnäst. Dock så verkar det inte vara det lättaste att få tag i ljunghonung billigt. Så jag har börjat fundera på om det verkligen har så stor betydelse om man har ljunghonung eller om man bara köper vanlig ”svensk” honung i affären?

Såhär på rak arm vet jag iofs inte hur stor priskillnad det är men det vore ju enkelt att bara gå o köpa 500 g honung i affären o använda.

Jag får kolla upp det helt enkelt.

En annan sak är att den stora stouten kommer att hamna lite efter i bryggplaneringen. En av ingredienserna ”Briess Caramel 40 malt” finns nämligen inte i lager och beräknas anlända inom en månad lr så. Så jag har bestämt mig för att inte tumma på denna ingrediens lr försöka hitta ett substitut utan jag vill ha just den malten även om det innebär att jag får vänta 2-3 veckor extra innan jag kan brygga. Antingen det eller så skulle jag ha bryggt min planerade Citra IPA under tiden….

7 svar till “Honung!?

  1. Ljunghonung har ju en väldigt speciell smak men vill du ha ett substitut rekommenderar jag blomhonung som ger lite av den blommiga smak som jag kan tänka att Du är ute efter. Det är svårt dock att få samma smak som med ljunghonungen. Akaciahonung är ju inte så dum heller men det kan behövas en lite större mängd (det samma med blomhonung) eftersom den innehåller mycket fruktsocker som konsumeras av jästen.

Kommentera

