Hur du undviker att vara stressad på systembolagets nya släpp.

Jag kom att tänka på några saker idag när jag var på månadens släpp på systembolaget. Massor med folk är galet stressade när dom inte nödvändigtvis behöver vara det.

T.ex. så visste jag att nästan alla öl som jag tyckte var intressanta hade dom fått in ungefär 100 st i lager av varje. Men många visste inte detta och var stressade och står där och ser alldeles förstörda ut när dom tror att dom inte fått tag i den öl dom ville ha.

Så jag tänkte dela med mig av hur jag förbered mig inför de nya släppen! Värt att poängtera att detta är mer eller mindre meningslöst om du bor i en storstad. Där får dom in mkt större mängder, i värsta fall får du stå o köa.

Först och främst ett fantastiskt bra verktyg som heter Systembevakningsagenten. På den visas alltid alla öl som finns med i det nya släppet minst några dagar innan de släpps.

Klickar du sedan på den öl du är intresserad av så får du upp lagersaldo på denna öl på varenda systembolag i hela sverige. Leta reda på ditt systembolag och kolla hur många av den ölen just ditt systembolag får in. Ser du att det kommer finnas kanske 50-100 st av den ölen så är det lugnt, då behöver du inte stressa och armbåga dig fram bland alla andra öljägare. Ser du däremot att en speciell öl du är intresserad av kanske det bara finns  15-20 st av eller något sådant så då är det bara att ställa in sig på att plocka den ölen först och sedan ta det lugnt och plocka resten av det du vill ha.

Vet du dessutom att det finns på lager men du inte ser någon öl på hyllan eller om de som stod på hyllan har tagit slut så kan du be personalen att plocka fram mer.

Otroligt smidigt och det har alltid fungerat klockrent för mig att använda den här sidan. Hoppas att den ska kunna hjälpa någon mer till nästa släpp så att vi alla kan hjälpas åt att skära ner på stressen. 🙂

3 svar till “Hur du undviker att vara stressad på systembolagets nya släpp.

  1. Har du nåt bra tips om hur man minskar stressen vid beställning av dom riktigt eftertraktade småpartisölen? När man vet att det handlar om sekunder och en tillfällig dipp i nätverket kan innebära att man missar godsakerna…

Kommentera

