Red Dog Stout – Recept

Dags för mitt tredje försök att brygga en stor stout. Receptet påminner om samma som förut men denna gång har jag tillsatt en rejäl dos rökmalt o lite havregryn. Alkoholen har jag tagit ner ett snäpp, IBUn har åkt ner ett snäpp, hade tänkt att öka på IBUn först men sen kom jag på att de stouts jag gillar mest faktiskt ligger på ett mellanvärde gällande IBU. Jag kommer även använda vaniljstänger och krossade kakaobönor i sekundären för lite extra smak. För att få lite extra mums täntke jag ha i 700 g honung mot slutet av jäsningen. Honungen är inte medräknad i OG lr % så det kommer att bli 1.3% extra ungefär.

Otterbo Red Dog Stout
14 L
9.1 %
65 IBU (teoretisk)
OG: 1.094

Malt:
4 kg Maris Otter (65%)
600 g Caramel 40 (10%)
450 g Black malt (7%)
450 g Choklad malt (7%)
450 g Smoked cherry wood (7%)
250 g Havregryn (4%)

Mäskningsschema: 75 minuter @ 65 grader

Humle:
240 min kok
15 g Nugget (14.5%) @ 60 min (27 IBU)
50 g EKG (6.5%) @ 20 min (24 IBU) (3.5g/l)
50 g EKG (6.5%) @ 10 min (14 IBU) (3.5g/l)

Övrigt:
4 st Polynesiska vaniljstänger i sekundären i 2 veckor
90 g Krossade kakaobönor i sekundären i 2 veckor
Allt detta ska få ligga o dra en vecka i honungsbourbon innan det tillsätts.
700 g honung i slutet på jäsningen.

Jäst:
2 L Dekanterad förkultur på WLP001 (Beräknad på 12 L vört)

Etikett:

OldKunai

Kommentera

