Omtappning inför buteljering

Idag har jag tappat om ölet efter kallkrasch. Min tanke denna gång var att tillsätta lite safbrew f2 vid buteljering för att vara säker på att det finns livlig jäst för efterjäsningen på flaska.

Just nu så är ölet nästan 0-gradigt o då är det inte något större mening med att tillsätta rehydrerad torrjäst då den kommer shockas o förmodligen bli oduglig. Därför har jag nu tappat om ölet o fått bort all humlegrums o dyl som var kvar i botten o sedan ska jag låta ölet stå o bli rumstempererat innan jag tillsätter socker o jäst o buteljerar.

Kommer bli spännande o se vad resultatet blir.

Jag tog sedvanligt ett litet prov vid omtappningen och det smakade gott! Mkt in your face smak från Citra men ganska stor munkänsla o fyllighet ändå måste jag säga. Hoppas som sagt denna blir bra i slutändan. Ja ska säga dock att jag är förkyld för tillfället så jag kunde inte känna alla smaken så bra som man skulle vilja. Denna gång gav jag jästen gott om tid på sig att städa iallafall så ja borde slippa diacetylen den här gången.

Kommentera

