Förkultur till Red Dog Stout!

Idag gjorde jag en förkultur för att odla upp jäst till på söndag då jag ska brygga stouten.
Jag har tänkte att göra dessa inlägg lite mer detaljerade och dessutom associera dom med en kategori och alla inlägg som har med just denna ölen att göra kommer att få samma kategori. För just denna råkar det vara RDS13, klickar man på den får man fram alla associerade inlägg.

Eftersom beräknat OG på denna ölen är 1.094 och jag räknar med att få ca 12 L ner i jäshinken så kan vi räkna ut på följande sätt för att få fram hur mkt jäst vi behöver:

Först behöver vi översätta 1.094 till plato:
259/1.094 = 236.7
259-236.7 = 22.25 Plato

Sen tar vi plato gånger antal liter:
22.25 * 12 = 267 Miljarder jästceller

Eftersom det är en Ale vill vi pitcha med ungefär 0.75 miljoner celler per ml och plato. Vi kan enkel räkna med antalet miljarder celler vi behöver gånger 0.75.

267 * 0.75 = 200.25

200 Miljarder celler behöver vi alltså. Utgår man ifrån tabellen i boken Yeast så motsvarar detta en förkultur på 2 L om du inockulerar förkulturen med ett rör whitelabs lr en påse wyeast jäst. (100 miljarder celler)

Sagt o gjort så gjorde jag en förkultur med 200 g DME och 2.2 L vatten. Kokade det i 10-15 minuter. Därför jag tog 2.2 L då jag räknar med att lite kokar bort. Hade även i en liten dutt med jästnäring också. Resten av jästnäringen i ”pillret” tänker jag använda till själva ölet. Jästnäringen jag köper är Servomyces just för att jag tycker det är smidigt att få dom i ”portionsformat”.

2013-08-28 10.53.43-1

Tanken är sedan att detta ska få jäsa i 48 timmar för vid det laget kommer tillväxtprocessen vara klar. Sedan kommer jag kyla ner förkulturen så nära 0 grader som möjligt. Detta skall också göras i ca 48 timmar. På bryggdagen så häller jag bort det mesta av ”vörten” från förkulturen och häller i jästen medans den är kyld.

PS: Kylskåpet är satt på strax över 20 grader för att motsvara ungefärlig rumstemperatur under jäsningen av förkulturen.

Kommentera

