Att eka eller inte, det är frågan.

De senaste dagarna har ja gått i tankarna om jag ska eka stouten jag ska brygga på söndag eller inte.

Har frågat runt o bett om folks åsikter men där verkar det vara 50/50 vad folk tycker så jag har bestämt för ett litet mellanting. Ni som känner mig vet att jag har en lat ådra och orkar således inte vara så ambitiös att jag splittar satsen o gör både och.

Sist jag ekade en stout var det med 2g/l ekflis i 2 veckor har jag för mig så då tänkte jag att jag bara tar 0.5g/l den här gången då jag inte vill ha någon framträdande eksmak utan snarare lite komplexitet.

En annan sak som kommer göras annorlunda den här gången är att eken ska få ligga i honungsbourbon i en vecka tillsammans med vaniljstängerna och de krossade kakaobönorna. Vet ej exakt hur det kommer påverka smakutbytet heller så därför är jag väldigt konservativ med mängden. I slutändan kanske det inte märks överhuvudtaget på ölet men det var inte hela världen. Hellre för lite än för mkt.

Min dörr står förövrigt öppen för den själ som vill vara med o brygga denna förhoppningsvis fantastiska stout på söndag. Om man så bara vill vara med le vill lära sig ett och annat om ölbryggning är man välkommen.

Jag har också fått tag i en flaska av den absolut första stouten jag någonsin bryggde som kommer öppnas på bryggdagen och bjudas på. Det är förvisso en extrakt öl men vad jag minns var den ganska god ändå. Den bryggdes 12e Januari 2012 så den är ungefär 1 år och 7-8 månader gammal. Ganska vällagrad för att vara ett av mina öl med andra ord. Det är garanterat sista flaskan så vill man ha en chans o smaka på den så får man höra av sig o kika förbi på söndag. Välkommen! 🙂

Kommentera

