Jävlar vilken stout!

Idag så har min stout legat i primären i 2 veckor så det var dags att tappa om den och tillsätta vaniljstänger, krossade kakaobönor och honungsbourbon. Mumma!

2013-09-15 17.18.41-1

Först så tappade jag om stouten och tog lite mätningen på den. Det blir lite svårt att räkna ut alkohol eftersom jag tillsatt honung efter jag mätte OG. Men det finns ett sätt om man har refraktometer!
Det fungerar som så att man tar en hydrometermätning först, vilket i detta fall visade 1.019-1.020. Ganska precis där jag vill vara med den här ölen. Sen kan man göra en refraktometermätning också, denna visade 1.051. Då kan man nämligen räkna ut att OG med honungen blev 1.095. Vilket betyder att ölen är på 10%. Frikking awesome! Äntligen har jag spräckt 10% vallen!

2013-09-15 17.20.16-1

Sen försökte jag räkna ut hur mkt alkohol bourbonen skulle tillsätta. Då gjorde jag på följande vis. I Slutändan så fick jag ca 14.1 L med alla tillsatser. Då delar vi helt enkelt bourbonets alkohol vilket är 35% på 14.1 vilket blir ca 2.5. Så ungefär 2.5% kommer den lägga till. Har vi då ett öl på 10% från början så har vi nu ett öl på 12.5% AMAGAAAD!!!

Jag tog ett smakprov på ölet såklart och det var strålande! Dock så tror jag att man skulle kunna ha lite mer rökmalt och kanske något mer för lite komplexitet, typ brunmalt eller dyl. Men det var kalas, när doften av ölet och doften av vanilj, choklad och honung blandades så var det underbart!

Jag ser så mkt fram emot att få flaska den här ölen, dricka den färsk och lagra den LÄNGE och väl och se hur den utvecklas. Jag är lyrisk! 12.5%!@#

8 svar till “Jävlar vilken stout!

  1. Låter riktigt gott! Du får dock granska matematiken för uträkningen av den slutgiltiga alkoholhalten. Enklast räknar du ut den ungefärliga slutliga alkoholhalten på följande vis (har antagit att volymen innan bourbonet tillsatts var 14.1 liter och att bourbonflaskan var 0.7 liter):
    1. Du räknar volymen av 100% etanol i ölet innan bourbonet tillsatts:
    14.1 liter * 0.10 = 1.41 liter
    2. Du räknar volymen av 100% etanol i bourbonet:
    0.7 liter * 0.35 = 0.245 liter
    3. Du räknar alkoholhalten efter tillsatsen:
    (1.41 + 0.245 liter) / (14.1 + 0.7 liter) = 11.2%

    Du skall förstås byta ut volymerna med de egentliga.

  2. Jag tyckte också du var lite snabb med matten, men kristoffer gav en mycket bra redogörelse så jag slipper! 🙂

    Men grymt jobbat ändå!

    Just när du har burbon i ölet så prova en flaska inom några veckor, sen lagrar du någon och provar 1 i halvåret. Oftast när du har tillsatt sprit ändras karaktärerna EXTREMT mycket. Har masas Beer Geek hemma på lager, och dom ändrar sig hela tiden. 🙂

Kommentera

