Att räkna ut ABV.

Jag har hittat et intressant och nördigt verktyg att använda i mitt uträknande av slutgiltig ABV. Tydligen så finns det 2 formler man kan använda när man räknar ut ABV. För er som undrar så står ABV för ”Alcohol By Volume”.

Det finns alltså ett ”vanligt” sätt och ett ”alternativt” sätt att räkna ut ABV. Båda 2 fungerar alldeles utmärkt på öl som inte innehåller mer än 6% men när det börjar bli mkt mer alkohol än det så blir det större och större skillnad.

Ni kan läsa detaljerna här.

Till exempel om man tar ett öl med ett OG på 1.100 som jäst ner till 1.025 så rapporterar den vanliga formeln 9.84% och den alternativa formeln ger 10.91% så nästan en hel procents skillnad.

Tar man istället ett öl med OG 1.050 och FG på 1.010 så rapporterar den vanliga 5.25% och den alternativa 5.34%. Så inte så stor skillnad på öl med lägre OG men ganska betydlig skillnad när man gör öl med högre alkoholhalt.

Bara för att vara lite speciell och den jag är så kommer jag börja använda den ”alternativa” formeln för att räkna fram alkoholhalt i fortsättningen. Jag älskar ju sånt här! Jag älskar att vara udda och göra saker som andra inte gör så det här passar ju mig som handen i handsken. 🙂

En länk till kalkylatorn med dessa formler hittar du här.

Kommentera

