Förkultur till The Beard III

Dags att göra en förkultur tills på söndag. Det tredje skäggölet är det som ska bryggas.
Har räknat på att jag kommer få ca 20 L 1.058(14.2P) vört. 750 000 celler per ml och plato siktar vi på o då ska vi ha ca 213 miljarder celler.

Gjorde en förkultur på 2.3 L 1.040(10P) vört och pitchade ett rör WLP007 jäst. Ska låta det jäsa i 2 dygn. Efter 1 dygn kommer jag snurra runt förkulturen 1 gång. Jag kommer alltså INTE skaka eller röra kontinuerligt utan bara en gång mitt i jäsningen.
Efter 2 dygn så börjar jag kyla förkulturen till 1 grad ungefär och 2 dygn senare är det dags att pitcha i ölet.

2013-09-25 10.03.49-1

Kommentera

