Jäsningen går fort!

Jäsningen av skägget den tredje har tagit fart och började sakta ner redan efter lite mer än 2 dygn. Förvisso så är det ingen vidare stor öl med OG på 1.061 så det är inte så konstigt. WLP007 är ju lite känd för att bränna igenom öl riktigt snabbt om man tar väl hand om den.

Så jag tror knappast att jag kommer behöva göra en 2 veckors primär av denna. Kanske vågar mig på en vecka. Det började som sagt ner redan i tisdags o väntar jag till på söndag så har den fått stå 4 dagar till i 20 grader. Men jag kommer definitivt att lukta o smaka på den ordentligt innan jag tappar om så det inte finns någon diacetyl lr liknande kvar i ölen innan jag tappar om o lägger den på de krossade kakaobönorna.

Kommer bli mumma! 🙂

Kommentera

