Chokladning av Skägget den tredje.

Idag var det dags att kolla till skägget, hur mkt den jäst ut och ifall det fortfarande är några konstiga smaker kvar som jästen inte har hunnit städa undan ännu.

Ölet hade jäst ner till 1.017 så det betyder att den är på 6%, alldeles perfekt!
Jag kunde inte känna några konstiga smaker heller, den smakar helt fantastiskt! Har man gillat hur mina tidigare versioner av skägget har smakat så kommer man älska denna tror jag. Det återstår att se vad de krossade kakaobönorna kommer bidra med också.

Jag mätte upp 3.5g/l krossade kakaobönor, hällde dom i ett glas och fyllde precis upp med vatten. Körde i mikron tills det började koka och lät det sedan stå i 1-2 minuter och ”ånga”. Detta upprepade jag sedan 3 ggr innan jag helt enkelt stoppade glaset i kallt vatten tills temperaturen var mer human och sedan hällde jag ner det i ölet. Det ska få stå en vecka innan det buteljeras. Otroligt spännande!

2013-10-06 09.31.14-1

Kommentera

