Nelly – Recept

Mitt första barleywine. Självklart blir det ett engelsk barleywine då jag inte har blivit speciellt imponerad av den överhumlade amerikanska varianten. Det är dessutom min 25e helmaltsbryggning så det bör ju firas med att brygga något speciellt.
När jag gjorde detta receptet hade jag De Molens Bommen & Granaten i åtanke, fick jag lite hjälp av Danko att utforma receptet. Tack! 🙂 Eftersom denna kommer vara en riktig best för jästen har jag valt WLP099 eller Super High Gravity Ale Yeast som den heter. Jag kommer inte tillsätta några konstigheter i den då jag vill veta hur grundölen smakar först, så får vi se om det behövs något extra senare. Namnet kommer såklart från våran lilla och förtjusande dvärgpinscher Nelly, väldigt mkt hund i väldigt liten förpackning:-) Som vanligt har jag höga förhoppningar:)

Otterbo Nelly #25
15 L
12.6%
55 IBU
OG: 1.108 (25.2 Plato)

Malt:
5.6 kg Pilsnermalt (73%)
1.3 kg Münchnermalt (17%)
350 g Caraplus 10 (5%)
350 g Caraplus 200 (5%)

Mäska in med 2 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 66 grader @ 60 min

Humle:
150 m kok
25g Magnum (13.8%) @ 90 min (39 IBU)
33 g Saaz (3.6%) @ 20 min (8 IBU)
33 g Saaz (3.6%) @ 10 min (5 IBU)
33 g Saaz (3.6%) @ 5 min (3 IBU)

Jäst:
3 L Dekanterad förkultur på WLP099 (Beräknad på 13 L vört)

Etikett:
Nelly

Kommentera

