Nelly – Bryggdag.

Äntligen ska jag ge mig på ett barleywine, o vilket barleywine sen också!
Jag skulle ju göra ett experiment och mäska med 2 L vatten per kg malt istället för 2.5 L som jag brukar göra, just för att få en mer koncentrerad vört utan att behöva koka ner det så mkt och för att få plats med mer malt i mäsktunnan och kunna göra en lite större sats.

2013-10-13 08.39.33-1

Jag måste säga att det var med skräckblandad förtjusning jag såg på medans min mäsk blev tjockare och tjockare, tunnan blev fullare och fullare… Tanken flög igenom mitt huvud att tänk om jag inte får plats med allt i tunnan? men det fick plats, det blev tjockt!
Det var svårare att röra runt och få en jämn temperatur i mäsktunnan också märkte jag då jag fick anstränga mig för att verkligen röra runt och faktiskt kolla temperaturen på flera olika ställen osv. Jag hoppas att i slutändan att den stabilieras på 66 grader då det var vad jag siktade på.

2013-10-13 10.19.19-1

Efter mäskningen så hade temperaturen sjunkit till 64 grader vilket var lite lågt men inte så mkt att göra åt 🙂
Väldigt härlig o mörk färg på vörten måste jag säga. En Hot Scotchie passade jag på att göra mig också. Det är alltså 50/50 av den första starkvörten och whiskey. Det blir farligt lättdrucket kan ja säga.

2013-10-13 10.23.15-1

Eftersom jag försöker effektivisera bryggdagen så körde jag igång värme i grytan redan under första urtappningen men jag märkte att det skulle börja koka lite för tidigt om jag skulle köra på det så under första urlakningen ska jag köra igång värmen igen och sedan låta den stå på och hoppas det blir bra tid på allting.

Med sista lakningen hamnade mäsktemperaturen på ca 76 grader vilket är nästintill perfekt. Vi borde få ut det mesta av sockret från mäsken.
En liten fotnot förövrigt, jag har aldrig tidigare behövt hälla i litegranna av lakvattnet och sedan rört om och sedan hällt på resten för att allt skulle få plats i mäsktunnan så man kan säga att jag aldrig pressat mäsktunnan så hårt som jag gör idag. Underbart! 🙂

2013-10-13 11.39.33-1

Dags för kok! Jag tog extra lång tid på mig att få ur varenda liten droppe vört ur mäsken den här gången så jag prickade min kokvolym exakt på 22.5 L. Sen skulle jag göra den ödesdigra SG mätningen och efter lite krångel och att vörten förhoppningsvis var vid rätt temperatur osv så visade den 1.071, beräknat var 1.072 så det är helt fantastiskt! Jag hoppas bara inte refraktometern jävlas med mig som den brukar göra. Dock så försökte jag göra en till mätning men då såg det lite konstigt ut o visade 1.080 så det är ju bra att den inte visade för lite iallafall.
Efter lite kommentarer från min förra bryggningen så la jag lite energi på att skumma av vörten inför koket också, blev inte så mkt skum då men jag märkte att det byggdes upp ”gegga” ovanpå vörten under koket och jag skummade av det kontinuerligt under kokets gång.

2013-10-13 13.21.24

Fick en spontan idé under dagen idag, jag har alltid upplevt att kylaren kommer i vägen för humlen och att det är otympligt att bära runt grytan med kylaren i(jag kokar på balkongen och måste bära in grytan efter avslutat kok). Så då tänkte jag: borde jag inte kunna koka kylaren i en kastrull och desinficera den på sidan av koket? Sagt o gjort tog jag upp en av mina stora kastruller jag brukar värma lak- och mäsk-vatten i och fyllde den med så varmt vatten kranen förmådde, satte i kylaren och satte plattan på högsta värmen med ca 25 minuter kvar tills kylaren i normala fall skulle ner i koket. Jag hann tyvärr inte få upp den till ett kok den här gången men vattentemperaturen kom upp i 80-90 grader iallafall o det får väl duga. Tveksamt att något skulle råka sitta på kylaren som skulle kunna överleva dom temperaturerna OCH skulle förstöra ölen. Så vi kör 🙂

Efter kylning så var det dags att ta ett OG prov iaf. Här sjönk mitt hjärta litegranna då det visade 1.093, målet var 1.108 o man kan ju säga att jag är en bra bit därifrån. Jag tror att jag får börja räkna med 60% utbyte istället för 70% när jag gör ”större” öl helt enkelt. Funderar på om man skulle ha använt lite torrt maltextrakt för att få ut det där lilla sista nästa gång jag ger mig på en sån här stor öl också. Men men, beroende på hur mkt ölet jäser ut så kan ölet fortfarande hamna en bit över 10% så vi får vänta o se. Jag fick 13 L ner i jäshinken precis som beräknat iallafall så alla mina siffror verkar stämma förutom utbytet.

2013-10-13 15.00.57-1

Jag testade ju denna gång att skumma av vörten under koket för att få bort så mkt ”gegga” som möjligt. Men ska jag vara helt ärlig så tyckte jag att det var precis lika mkt gunk i botten på grytan som vanligt så ja vettefan om det gjorde någon skillnad.

2013-10-13 14.45.44

Vörten fick en vacker mörk färg iallafall. 🙂

En annan positiv sak med bryggdagen var att från att jag började värma vattnet tills allt var klart och hela utrustningen var rengjord o allting gick det ca 7 timmar. Det tog ungefär en timme innan jag började värma vattnet tills jag mäskade in och jag hade ett 2.5 timmars kok idag. Med det i åtanke var jag ruskigt effektiv. Räknar man bort tiden för att värma vatten och räknar med 90 min kok och tar bort tiden för rengöring så tog hela bryggdagen 4.5 timme. Fantastiskt! 🙂

Det känns som att jag har koll på alla momenten och det mesta går på rutin vilket är otroligt skönt. Jag kommer behöva vara så effektiv som det bara går om jag ska ha tid att brygga samtidigt som jag blir pappa snart. Kanske får lägga de största ölen på hyllan ett tag också då det alltid tar längre tid.

Kommentera

