Red Dog Stout – färskt utlåtande

image

Första gången som jag får chans att dricka stouten ordentligt. Gott, mkt gott! Massor med rostat, choklad och vanilj. En lätt touch av rök som bidrar med en hel del bredd i smaken.
Den smakar väldigt moget och är definitivt en öl att smutta på men den är samtidigt väldigt lättdrucken för att vara på över 11%.
Blir naturligtvis bättre ilag med en god och söt efterrätt.
Jag ska prova att koka kola till jul och smaksätta med den här ölen.
Den kommer nog vara brutalt bra att göra porterstek på också.

Men det finns massor med saker att förbättra.
Jag ska öka mängden chokladmalt o skära ner på black. Ha ännu mer karamellmalt. Ta bort rökmalten. Skippa honungen för att få mer kropp. Använda en till sorts karamellmalt för mer komplexitet. Funderar på att slänga i lite amber eller brunmalt för ännu mer komplexitet men jag kommer skippa det nästa gång o se hur ölen blir med ovanstående ändringar först o sedan se om det fortfarande behövs några fler ändringar osv.

Nu är ölen färsk också, när den får ett år på nacken så kommer den garanterat o vara ännu bättre 🙂

PS: Jag kommer sluta betygsätta mina egna öl på untappd och i andra recensioner o helt o hållet gå efter vad andra tycker för sifferbetyg. Jag kommer satsa mer på att beskriva själva smaken istället. På mina egna öl då. Andra öl kommer fortfarande få sifferbetyg.

Kommentera

