The Beard III – försmak

När jag buteljerade senaste skägget så blev det en flaska på slutet som inte blev riktigt full. Tänkte att ja skulle öppna den nu för att provsmaka. Har varit en vecka i flaskan så den är väldigt färsk.

Det första jag kan säga är att tyvärr tror jag inte de krossade kakaobönorna har bidragit med något alls. Så dem skippar jag i fortsättningen.

Ölet doftar och smakar mkt brun och ambermalt. Som det ska göra o det är riktigt mysigt. Kombinationen amber och brun gör den bruna smaken lite djupare än förut men inget extremt annorlunda. Rökmalten däremot bidrar med eld. Smaken blandar sig åter igen bra med de andra maltsorterna men den sticker ut litegranna, det får ölen att kännas lite beskare och stickigare. Man får lite rök i eftersmaken.
Det är långt ifrån en rököl däremot.
Jag är inte helt säker på om jag föredrar den med eller utan rökmalt. Ska prova mer framöver och även lyssna på vad andra människor säger och tycker.
Jag bytte ut Nelson Sauvin mot Citra och detta bidrar också med lite citrustoner, de sticker också fram lite mer än förra versionen så där föredrar jag Nelson Sauvin faktiskt och ska återgå till den i nästa version.

En sak är säker, den här ölen smakar MYCKET!

Gott är det definitivt!

Kommentera

