Klarning av Nelly.

En sak jag lagt märke till med jästen(WLP099) som jag använde till Nelly så är det att den är väldigt dålig på att flockulera. Detta innebär att jästen klumpar ihop sig och sjunker ner till botten när den gjort sitt jobb. Eftersom den är dålig på detta så är det mkt jäst som fortfarande är i ölet och gör den grumlig. Jag vet att det går att få den att sjunka med lite tid. Men det är definitivt något att tänka på när man använder den. Antingen ge ölet extra lång lagringstid så att jästen sjunker till botten eller så kan man helt enkelt kallkrascha flaskorna i några dygn när dom är kolsyrade osv.

Mina flaskor verkar ha jäst färdigt på flaska nu så jag har tagit en flaska och ställt den i kylskåpet till helgen. Så får vi se hur den ser ut då.

4 svar till “Klarning av Nelly.

    • Är det ett ljust öl så kan man se ”bubblor” stiga upp till ytan. När det inte kommer fler bubblor så borde det vara klart. Men jag har inte testat det här så mkt så ta det jag säger med en nypa salt än så länge. Har tagit en flaska o ställt i 0 grader för att få jästen att falla ur o ska öppna den på fredag. Så jag återkommer då med hur det gick 🙂

  1. Vår trippel, som vi gjorde på samma jäst, har också jäst klart i flaska och den är genomskinlig när den är varm men blir lite dimmig när man kyler den. Kolsyrejäste på ca tre veckor men var nog klar innan. Klarnade dock först då.

    • Gjorde du en Tripel på WLP099? Det som var lustigt nu var att det var något som vägrade sjunka. Svårt att förklara, inte hänt förut med något öl men risken finns ju att det någon infektion.

Kommentera

