Kolsyre-experiment.

Jag gjorde ett experiment med Nelly för att se hur snabbt den kolsyrades på flaska.

Efter att jag buteljerat den så kunde man se bubblor i flaskan samma dag. Jag gjorde som så att så fort bubblorna slutat komma vilket var efter kanske 3 dygn så kallkraschade jag ölet och hör o häpna så var den kolsyrad utan problem.

Vad innebär detta då? Det betyder att istället för att vänta 2 veckor för att vara säker på att en öl kolsyrats så kan jag använda denna metod o räkna med kolsyra efter bara några dagar. Väldigt användbart nu när jag ska brygga ipa på så kort tid.

Det fungerar bara med ljusa öl dock. Med mörka öl så kan du inte se bubblorna o därför inte vara säker på att jäsningen kommit igång i flaskan. Men när behöver man kolsyra en mörk öl på några dagar? Nej, just det. 🙂

Kommentera

