Lite siande om framtiden.

Dags för ett inlägg som inte har något med öl att göra utan ett annat stort intresse: TV-spel!

Har en teori om hur saker och ting kommer förändras inom de kommande åren o jag måste såklart dela med mig av mina tankar.

De flesta känner kanske till att en bra pc är betydligt kraftfullare än alla nästa generations konsoller.

Så min frågeställning är hur ska Sony och Microsoft göra för att komma ikapp lr ens dra jämnt med PC?

Min teori är följande: det kommer att släppas årliga versioner av xbox och Playstation med bättre prestanda men med samma OS och arkitektur som föregående och därför kommer de vara bakåtkompatibla.

Detta verkar logiskt av flera anledningar.
Båda tillverkarna har bytt till x86 arkitektur vilket är samma som PC, lätt att utveckla för och det är enkelt att bara öka prestandan och fortfarande behålla samma bakåtkompatibilitet.

Redan nästa år kommer priserna på prestandalaptops att vara så låga att du kommer kunna köpa en laptops med bättre prestanda än någon av konsolerna.

Folk har insett att dom kan spela de flesta av sina spel på PC o använda den som en ”konsoll” på TVn. Mkt tack vare steam och deras big picture och deras satsningar på PC som en platform.

Om konsolltillverkarna inte gör något drastiskt så kommer konsolerna att bli utdaterade väldigt snabbt och alla som vill spela de senaste spelen med bästa grafiken kommer att välja bort konsolerna.

Tror jag. 🙂

Kommentera

