Torrhumling av Amadeus!

Nu har jag börjat torrhumlat Amadeus IPAn, tyvärr blev det inga bilder då jag bara glömde bort o var så inne i själva processen.

Jag var extremt noga med att fylla på nya kärlet med massor av kolsyra så ölet inte skulle få någon kontakt med luft.

Tog även ett prov av ölen för att mäta fg och att smaka på. Det smakade jävligt mkt ipa det är ett som är säkert. Massor med beska och massor med tallbarr o riv i smaken. Inte lika ”fruktig” som Kane-Hekili utan mera in your face IPA.

FG blev 1.016 så då räknar jag med att vi hamnar på 7% med koksyrejäsning o allting. Helt ok även om jag siktade på 8.

Nu ska ölet stå i humlen i 3-4 dagar o gotta till sig ordentligt 🙂

4 svar till “Torrhumling av Amadeus!

  1. Hej,
    Vad använder du för utrustning för att fylla jäshinken med kolsyra och hur mycket?
    Låter som det blir en intressant öl när den är klar. Följer som sagt med spänning 🙂

    • Sodastreamer 🙂 o ja fyller på mer än nödvändigt. Du får gärna använda receptet, det står på receptsidan o det är därför det står där 🙂 så andra kan brygga den också 🙂

      • Ok, jag måste kolla in det där med att ”gasa” hinken.
        Klart jag vet att den finns där 😉 Saknade bara en ”brewtarget-fil” :-D… Lite IT skadad som man är. Det skulle vara tufft om du kunde ha med dem i receptbanken, ja Brewtarget filerna alltså.
        (Kalla mig inte lat nu!!!!… är du snäll)

Kommentera

