Vad händer nu?

Jag har funderat på vad som ska bryggas härnäst och kommit fram till att jag ska brygga om min Imperial Stout och mitt Barleywine med små förändringar och lagra dessa.

Det kommer bli svårare att hitta tid att dricka öl så då brygger jag stora öl och lagrar dom istället.

Jag ska försöka fortsätta hitta intressanta saker att skriva om i bloggen men beroende på hur mycket jag kan skriva om som är ölrelaterat så kommer jag säkerligen börja skriva om andra saker också.

När jag var på festivalen på Pitchers i veckan så träffade jag massvis med fantastiska människor och många fler var hembryggare än vad jag trodde. Hur kul som helst!

Eftersom jag älskar att svara på frågor och hjälpa till så ställer jag mig härmed till förfogande om andra nya hembryggare därute har frågor, funderingar eller vill ha tips.

Ha en trevlig helg 🙂

19 svar till “Vad händer nu?

  1. Hej.
    Som nybliven hembryggare försöker jag samla så mycket information jag kan för att få till bryggningen på rätt sätt. Jag gjorde min första bryggning (Ale) för några dagar sedan av maltestrakt och kokade humle. Jäsningen går bra då det bubblar för fullt så det känns som jag gjort rätt än så länge.
    Denna första bryggning kommer jag tappa upp direkt i flaskor från jäskärlet och alltså inte tappa om till ett andra jäskärl. De rekommendationer jag fått är att man då ska låta ölet ligga kvar en vecka extra i jäskärlet efter att jäsningen är färdig. Alltså ca totalt två veckor.

    Nu till det som jag inte fått klarhet i. Den bok jag valt recept ifrån är ”Brygg ditt eget öl” och det är en Ale jag brygger. I boken står det i alla recept som har med Ale att göra att när tappningen på flaska är klar ska flaskorna förvaras i +12 grader i 4 veckor för det recept jag följer, men nästan alla andra recept jag läst om på nätet rekommenderar att flaskorna står någon vecka i rumstemperatur. Har du någon bra rekommendation hur jag ska förvara flaskorna direkt efter att de fyllts med öl.

    // Bosse

    • Va kul med en ny hembryggare! Välkommen! 🙂

      Jag har alltid ställt mina flaskor i rumstemperatur i 1-3 veckor för kolsyrejäsning och det har fungerat bra tycker jag. Så det är vad jag skulle rekommendera.

      Under bra förhållanden så kan ölen vara kolsyrad och klar på 4 dagar i rumstemperatur.

      Lycka till!

  2. Tjenixen!

    Hittade just hit och måste först och främst berömma dig för en strålande blogg! Jag är själv nybryggare sen några månader tillbaka och har just buteljerat mitt andra kok. De två koken jag kört hittills har varit pale ales, varav båda har fått en relativt låg OG.

    Jag kör på hink-i-hinklakning och misstänker att det är där det brister. Förmodar att jag inte får ut så mycket socker ur mäsken som jag borde, men är inte helt säker. Båda mäskarna har förövrigt legat på runt 67 grader i en timma, och lakvattnet har vart 76 grader varmt. Har kört på 2,5 liter vatten per kilo malt. Är det något speciellt jag borde tänka på vid lakningen eller finns det något annat jag kan göra för att få upp alkoholhalten något?

    Mvh Sebastian

    • Tack! Välkommen in i den fantastiska bryggvärlden 🙂 alla dina siffror låter ju bra så det jag kommer på är ju om du får ett helt tokigt pH i mäsken o därför får dåligt utbyte. Du kan testa o tillsätta pH 5.2 till mäsken o mäska lite längre så du får ut allt. Sen är väl en bra idé att dubbelkolla termometern så den verkligen stämmer osv. Sen vet jag inte exakt hur du gör när du lakar. Flödes lr sats?

      • Okidok! Jag kör på flödeslakning. Hur tillsätter man pH? Har även funderat om hur kraftigt flödet är kan ha något att göra med hur mycket socker som kommer med. Hittills har jag kört från sakta till medelkraftigt flöde.

      • Ok, jag kör bara satslakning. Men om jag förstått det rätt så ska flödeslakning ta minst en timme beroende storlek såklart. Det finns en produkt som heter pH 5.2. Finns på humlegården och maltmagnus.

  3. Hej,

    Tänkte kolla om du kan hjälpa mig men några frågetecken.

    När man kallkraschar, räcker det då med ett par dagar? Ska man få upp tempen till rumstemperatur innan man blandar i sockerlagen och butteljerar?

    Funderar även på att köpa Safebrew f2 för detta. Läste att du tillsätter 1 ml, hur mäter du upp detta. Jag kan inte med min våg mäta enstaka gram (har bara en köksvåg). Hur gör du? Kan man spara det som blir kvar i jästpåsen?

    Tacksam om du kan hjälpa mig med detta.
    //David

    • Absolut kan jag hjälpa till! Det räcker med 2 dygn om du bara vill bli av med humle som flyter runt. Vill du få bort mer jäst o få ett klarare öl kan du köra en vecka.

      Jag använder ett ml mått. Ett vanligt kryddmått helt enkelt o jag återförsluter påsen med en påsklämma o använder igen. Har fungerat bra hittills. 🙂

    • Ang. Temperaturen så låter jag alltid ölet komma upp i rumstemperatur för att undvika att chocka jästen man blandar i. Försöker få dom att hålla så lika temperatur som möjligt.

      • Tack för hjälpen! Hur länge brukar den behöva stå i rumstemperatur innan den kommer upp i ca 20 grader? Kan den stå kvar i samma hink, stannar humlen på botten?

      • Ett dygn brukar räcka utan problem. Efter jag kallkraschat så tappar jag om till buteljeringshinken o låter den värmas upp där. Annars kan humlen blandas ut litegrann i ölet igen. 🙂

  4. Har sett bilder på att du kokar på balkongen? Har du bryggt ute på vintern? Jag har också en 2kW elgryta och frugan klagar på att det luktar så illa, så jag funderar på om jag ska ställa ut grytan nästa kok, men jag funderar på om effekten räcker om det blir minusgrader…

    • Jajjamen! Jag kokade förra vintern. Enda problemet jag hade med det var att det blev en jäkla kondens och frost i dörrspringan där sladden gick ut på balkongen, annars gick det bra. Ett tips är att värma upp vörten så den nästan kokar innan du flyttar ut den bara annars kan det ta lite längre tid att få upp kok. Men när det väl kokar är det ingen skillnad. Vad jag minns iaf.

Kommentera

